Dagelijks zien we mooie merken, creatieve campagnes en hippe slogans aan ons voorbij gaan. We werken elke dag aan creatieve content, effectieve websites en gave ontwerpen, maar wat ligt nu aan de basis van een sterk merk? Als merkexpert formuleer ik vier succesfactoren.
De afgelopen 15 jaar ben ik veel betrokken geweest bij rebrandingtrajecten, nieuwe merkidentiteiten en het ontwikkelen van logo’s en huisstijlen. Van grote multinationals tot de lokale accountant. Het merkproces is in alle gevallen hetzelfde. De basis van een sterk merk is met vier factoren samen te vatten.
#1 Een kloppend hart.
Wie ben je als merk? Wat drijft het merk en waarin is het onderscheidend? Het fundament is het succes. Dit weergeeft je positie en dit alles is het hart van het merk. Het fundament bereik je door je business strategie te matchen aan een merkstrategie. Smelt dit tot een hart… een hart met (meestal) vier kernwaarden welke tot in de tenen van alle medewerkers geworteld moeten zijn. Dan is jouw merk, jouw organisatie, jouw cultuur een kloppend hart…en ervaart iedereen die in aanraking komt deze zinderende warmte.
#2 Creëer betekenis.
Wat streef je na als merk? Waarin lever je een maatschappelijk bijdrage, zodat je als merk de juiste waarden uitdraagt waar je doelgroep warm voor loopt? Maar ook waarmee je de maatschappij een waardevolle bijdrage kan geven. Maak met je merk impact wat de consument of de klant verwacht. Wees oprecht en zorg voor een haalbaar en eerlijk verhaal.
#3 Deel. Praat. Inspireer.
Zorg voor relevante communicatie. Doelgericht en passend bij de doelgroep. Creëer content in alle vormen die vandaag de dag aanspreken. Van vlogs tot animaties, van influencers stories tot billboards. Laat je merk stralen en deel het hart van het merk door dit in content over de hele wereld (of jouw regio) te verspreiden.
#4 Herkenbaar.
De herkenbaarheid in de vorm van een naam, tekens of symbolen maakt een merk uniek en biedt authenticiteit. Naast de naam en het logo is het belangrijk dat ook de slogan, mascotte, kleur, typografie, winkelinrichting, brochures herkenbaar zijn en uitdragen wat er in het hart is geformuleerd. Denk aan kleuren met een betekenis op wereldniveau. En laat het sterke design in alles…maar dan ook in alles terugkomen. Telkens weer!