Skip to content

Bereik een grote groep mensen met e-mailmarketing

Jordy

E-mailmarketing

Bedrijven sturen periodiek, maandelijks, wekelijks of zelfs dagelijks een nieuwsbrief om de aandacht van (potentiële) klanten te trekken. E-mailmarketing is een goede manier om een grote groep mensen te bereiken en is voor elke organisatie een interessante vorm van marketing. Maar hoe val je écht op in de mailbox van jouw publiek en dat ze op jouw e-mailnieuwsbrief openklikken? Ik geef wat handige e-mailmarketingtips!

Bedenk voor wie je jouw nieuwsbrief schrijft

Een e-mailnieuwsbrief schrijf je natuurlijk voor jouw publiek, waaronder zowel geïnteresseerde mensen als huidige klanten van jouw bedrijf zitten. Het belangrijk om te weten waar deze groep behoefte aan heeft. Verplaats jezelf daarom eens in jouw publiek en stel jezelf een aantal vragen:

  1. Welke meerwaarde heeft mijn nieuwsbrief voor mijn doelgroep?
  2. Wat zou voor mijn doelgroep een reden zijn om mijn nieuwsbrief te openen?
  3. Op wat voor manier biedt de nieuwsbrief een oplossing voor mijn publiek?

Als je op deze vragen een duidelijk antwoord hebt, is het tijd om te beginnen met het uitwerken van de content.

Een trigger in de onderwerpregel

Het eerste wat mensen zien van jouw nieuwsbrief is de onderwerpregel. Het is belangrijk dat deze duidelijk, opvallend én aantrekkelijk is voor jouw ontvanger. Zet in je onderwerp kort en bondig wat lezers kunnen verwachten. Heb je bijvoorbeeld een tijdelijke (kortings)actie, geef je aanmeldinformatie over een evenement of deel je tips? Zet dat dan in de onderwerpregel, want dit zijn goede triggers voor mensen om de nieuwsbrief te openen. Bovendien kun je ook door middel van één of twee emoticons de aandacht trekken.

Tip! Maak het niet te bont met je emojis. Emoticons moeten dienen als toevoeging en ondersteuning van de tekst, niet als opvulling.

Kwaliteit boven kwantiteit

Bij e-mailmarketing staat kwaliteit boven kwantiteit. Een nieuwsbrief met een vorm van nieuwswaarde is voor jouw lezers aantrekkelijker om te lezen dan een geforceerde e-mail die je hebt gestuurd met het idee: “Oh ja, ik moet deze maand nog een nieuwsbrief versturen.” Als je geen nuttige informatie te delen hebt, stel dan het verzenden van een nieuwe nieuwsbrief uit. Zorg ervoor dat jouw e-mailnieuwsbrief meerwaarde bevat voor jouw ontvangers, want zij zitten niet te wachten op oppervlakkige content of een nieuwsbrief vol verkooppraatjes. Des te groter de kans dat ze zich uitschrijven.

Laat je ontvanger zich speciaal voelen met personalisatie

Door alle huidige technologieën en mogelijkheden verwachten veel mensen gepersonaliseerde content. Sterker nog, uit onderzoek van CM Group blijkt dat 42% van de ontvangers geïrriteerd raakt wanneer een e-mail geen gepersonaliseerde content bevat. Het is verstandig om een e-maildienst te gebruiken met personalisatie-opties, zoals de nieuwsbrief beginnen met de naam van de ontvanger. Mailchimp, onze e-mailmarketing partner, biedt veel van deze personalisatie-opties. Ook is het segmenteren van jouw publiek handig. Door jouw publiek te segmenteren, op bijvoorbeeld branche, geslacht, interesses of geografische gegevens, ontvangt iedereen een nieuwsbrief die bij diegene past.

Meten is weten

Een van de voordelen van e-mailmarketing is dat het heel goed meetbaar is. Je ziet hoe vaak een nieuwsbrief is geopend, of er op je call-to-actions is geklikt en wat de nieuwsbrief heeft opgeleverd. Zeker in Google Analytics staat overzichtelijk hoe veel mensen vanuit de nieuwsbrief naar jouw website doorklikken. Door al deze gegevens is goed te testen en experimenten met wat jouw doelgroep aanspreekt. Zie je bijvoorbeeld dat een rode CTA-knop minder kliks oplevert dan een groene CTA-knop? Dan is dit iets om rekening mee te houden tijdens het opstellen van een nieuwe nieuwsbrief.

100% e-mailmarketing optimaal inzetten

Zo! Nu heb je een aantal handvatten voor het inzetten van e-mailmarketing om een grote groep mensen te bereiken. Wil je hier meer informatie over, heb je vragen of wil je ook aan de slag met e-mailmarketing en nieuwsbrieven? Neem contact met ons op! Het content-team staat voor je klaar.

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees nog meer over dit onderwerp

Inspiratie, tips en trends

Back To Top