skip to Main Content

Bouw een succesvolle online community op met deze 5 factoren

Isabelle van Geenen

Als organisatie heb je veel baat bij een trouwe online community, maar het kost flink wat tijd om zo’n actieve achterban op te bouwen en onderhouden. Wanneer je spreekt over een community dan zijn je leden geen consumenten maar participanten geworden. De expertise van de community wordt op allerlei manieren gebruikt en ingezet in de organisatie. Het hebben van zo’n gemeenschap kan een hoge waarde hebben voor jouw bedrijf. Daarom geef ik je 5 tips om zo’n succesvolle community op te bouwen!

1. Sharing is caring

Op het internet bén je welke teksten, afbeeldingen, video’s, links en commentaren je deelt. Het internet heeft veel teweeggebracht op de manier waarop we met elkaar praten en hoe we over dingen denken. Je krijgt te maken met andermans gedachtegang waar je in het dagelijks leven niet altijd mee in aanraking komt. Zorg als organisatie dat je onderwerp van gesprek wordt, dat je oproept tot reactie of aanzet tot nadenken. Naarmate een bericht door meer mensen wordt geliked, gedeeld en verspreid bereik je uiteindelijk meer mensen die onderdeel willen uitmaken van jouw community.

2. Wees betrokken

Misschien is dit wel de belangrijkste factor voor een succesvolle community: de initiatiefnemers van de online community moeten duidelijk zichtbaar aanwezig zijn. Geef als organisatie dus het goede voorbeeld: Wees actief en praat mee. Dat werkt inspirerend voor de deelnemers. Tweerichtingsverkeer is de sleutel tot succes.

3. Let’s be honest

Het is belangrijk dat je snel en transparant communiceert voor een succesvolle online community. En dat betekent dus ook ingaan op vragen en kritiek. Vertel vooral geen onwaarheden en roep ook niet te vaak via sociale media hoe goed je bedrijf wel niet is. The internet is watching you… Je kunt heel hard door de mand vallen en dan is internet ook bikkelhard. Zeg maar gedag tegen je community waar je zo hard voor hebt gewerkt. Transparantie is key!

4. Haak in op de behoefte

Zorg dat je precies weet wat jouw community wil. Kijkt jouw publiek liever naar visuele content of lezen ze graag tekst? Haak hierop in met de content die je maakt. Zo zorg je dat jouw community betrokken blijft bij hetgeen wat jij deelt op social media. Wees flexibel en blijf goed in de gaten houden waar jouw community enthousiast op reageert.

5. Focus on the good

De winst voor een organisatie zit in de niches van het internet. Mensen zijn op zoek naar gelijkgestemde mensen die dezelfde interesse hebben. Vraag je als organisatie dus steeds af wat je publiek bezighoudt en speel daarop in. Maak uitnodigende content om met elkaar te praten in de comments. Dan creëer je binnen no-time een gezellige online gemeenschap.

Is jouw bedrijf klaar voor een online community?

Mijn collega’s en ik adviseren je graag! Misschien is het hebben van een online community wel dé manier voor jouw bedrijf om (potentiële) klanten te bereiken. Daarnaast krijg je er ook heel veel data en feedback voor terug. Geen idee waar je moet beginnen met social media? Aarzel niet en neem direct contact op. Je kunt mij telefonisch bereiken of een e-mail sturen. Dan spreken wij elkaar snel!

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Back To Top