Donderdag 30 juni was het eindelijk zover, een fysiek evenement in Utrecht van Frankwatching. Na het volgen van het online Social Today event meldden Charlotte en Neeltje zich aan voor de Content Conference. Een evenement dat helemaal in het teken staat van content met allerlei interessante sprekers. Zo zag onze dag eruit!
9:30 uur – Start Content Conference
Neeltje: “Na een treinritje naar Utrecht Centraal, gingen we op zoek naar de locatie. Na het ontvangen van onze badge, namen we plaats in de grote zaal en begon Ronnie Overgoor met de introductie. Van tevoren hadden we natuurlijk al goed gekeken naar de planning en bepaalt welke talks we bij wilden wonen.”
Charlotte: “Ronnie Overgoor droeg na zijn introductie de microfoon over aan Freek Janssen van Philips. Hij vertelde over hoe je kan bouwen aan een ijzersterke reputatie met de juiste content. Een leuke take away van zijn verhaal was toch wel dat ze van lange, uitgebreide content heel veel verschillende soorten andere content creëerden. Van korte video’s tot interviews, nieuwsberichten en interne berichten.”
10:30 uur – DATE en videomarketing
Neeltje: “Hierna ging ik op DATE met Results & more. Nee, niet een ‘echte’ date, maar een DATE om de clickfactor te krijgen voor content. Want hoe vergroot je nou de X-factor van jouw content? Daar liet Steven Troch een aantal voorbeelden van zien. Een website en een nieuwsbrief. Door kleine aanpassingen in je teksten, kun je de lezer al veel meer aanspreken en een bepaalde actie laten ondernemen. Heel interessant!”
Charlotte: “Tegelijkertijd zat ik bij een talk van C2B over de geheimen van YouTube, TikTok & videocontent. Want video is niet meer weg te denken. Alle social media kanalen spelen hierop in. Wist je dat wij dagelijks gemiddeld 93 meter scrollen op onze mobiel? En dat maar liefst 60% van het totale internetverkeer wat wij voorbij zien komen momenteel videocontent is? Van Reels op Instagram tot long en short video’s op Youtube en natuurlijk TikTok. Hét social media kanaal wat volledig bestaat uit videocontent. Een hoop bedrijven spelen hier dan ook op in. Zo is New York Pizza viraal gegaan met een TikTok campagne #JeMoederdagBattle. En heeft Pensioenfonds Zorg en Welzijn een YouTube serie gemaakt, genaamd Eerste Week, Laatste Week. Hierin zien we hoe een startende zorgverlener, een afscheidsfeestje organiseert voor een zorgverlener die bijna met pensioen gaat. Dit zorgt voor een interessante en emotionele ontmoeting tussen twee verschillende generaties zorgverleners. Videocontent met een achterliggende boodschap.”
11:50 uur – Inclusieve content en magie
Charlotte: “Na de Q&A met Defano over content, vertelde Mariël Tiemersa van Randstand over het toevoegen van inclusieve communicatie in je strategie. Inclusiviteit is een onderwerp wat steeds vaker terugkomt en is dus ook in je strategie en content van belang. Want de samenleving wordt steeds diverser en bedrijven moeten de manier van communicatie aanpassen om zo een bredere doelgroep aan te spreken en te bereiken. Zeker in de huidige arbeidsmarkt is het belangrijk om inclusieve communicatie toe te passen om zo bijvoorbeeld nieuwe werknemers aan te trekken. Maar let wel op, met alleen inclusieve communicatie red je het niet. Het is wel van belang dat dit ook aansluit bij de cultuur van het bedrijf. Trek je met inclusieve communicatie net die ene medewerker aan, dan is het wel belangrijk dat diegene zich ook op zijn plek voelt bij de organisatie en blijft. Kortom, inclusieve communicatie is een strategische communicatie benadering die het mogelijk maakt om als merk of bedrijf relevant te blijven in een superdiverse samenleving en om nieuwe doelgroepen beter te leren kennen en te bereiken.”
Neeltje: “Terwijl Charlotte uitleg kreeg over inclusieve content, werd ik betoverd door drie magische woorden. Met content kun je namelijk heel goed toveren, aldus woordgoochelaar Nicol Tadema. Deze drie woorden ga je zeker de komende tijd veelvoudig terug zien komen… Het was verfrissend om weer van iemand te horen dat ja, beeld zeer belangrijk is als het gaat om content, maar dat je zeker tekst niet moet vergeten. Hiermee kun je de lezer op een bepaalde manier leiden en deze tekst kun je later ook weer toepassen in beeld. Een leuk voorbeeld was van Trident: ‘Because you can’t chew deodorant’. Kun jij het magische woord hier uithalen?”
13:30 uur – Het Verhaal van Nederland
Neeltje: “De lunch deed ons goed. Zo hadden we weer volop energie om de rest van de middag onze aandacht erbij te houden. Eenmaal aangekomen in de grote zaal werden we verrast door dansende oma’s van The Granny Hiphop Crew. Dit was een leuke break en we hebben ook gezellig meegedanst.”
Charlotte: “Na de warming-up van The Granny Hiphop Crew, was het tijd voor ‘Het Verhaal van Nederland’. Misschien ken je het wel van de tv-serie met Daan Schuurmans? Een prachtige 10-delige reeks waarin de geschiedenis van Nederland op een bijzondere wijze wordt verteld. Acteur en verteller Daan Schuurmans neemt je mee langs de hoogte- en dieptepunten van de Nederlandse geschiedenis. Wat dit concept zo bijzonder maakt? Het is een 360 graden concept. Naast de tv-serie is er ook een podwalk, waarin je historische wandelverhalen op verschillende locaties in Nederland kan beluisteren terwijl je de route loopt. Daarnaast is er ook een podcast met geschiedenisliefhebber en cabaretier Diederik van Vleuten gemaakt. Aan de jeugd is ook gedacht: de online serie Histories legt de geschiedenis uit in duidelijke taal, met de leukste en gekste weetjes. Daarnaast brengt Schooltv Het verhaal van Nederland ook naar de klas in het voortgezet onderwijs. Nog geen genoeg gehad? De NPO kennisbank biedt nog meer belangrijke en bijzondere verhalen. Verschillende longreads en beknopte stories geven je een nog uitgebreider beeld van de Nederlandse geschiedenis. Tot slot is recent ook een boek uitgebracht. Het boek neemt je, net als de tv-serie, mee op een ontdekkingsreis door onze geschiedenis. Van prehistorie tot nu.
Bijzonder om te zien hoe het team van de NTR dit concept op zoveel diverse kanalen en in verschillende formats heeft weten te gieten. En alles ondersteunt en versterkt elkaar. Petje af.”
Neeltje: “Ik vond het zo’n gaaf concept, maar had dus ‘Het Verhaal van Nederland’ nog niet gekeken… Nu wil ik het zeker kijken. En niet alleen de serie, maar ook alles eromheen. Van ‘Het Verhaal van Nederland’ gingen we direct door naar gemeente Amsterdam. Een leuke overgang, want toevallig gaan de makers van ‘Het Verhaal van Nederland’ ook ‘Het Verhaal van Amsterdam’ maken!”
15:15 uur – Tony’s Chocolonely’s
Neeltje: “Na een korte koffiebreak stonden wij helemaal klaar voor de talk van Tony’s Chocolonely’s, maar dat dachten meer mensen. Er stond een flinke rij. Gelukkig konden wij binnen nog een plekje bemachtigen. Er lag een leuke verrassing op onze stoel… een reep Tony’s Chocolonely’s!”
Charlotte: “De missie en visie van Tony’s vinden wij allebei super interessant en de content die ze maken valt altijd lekker op. Tim de Broekert nam ons mee in het verhaal van Tony’s en hoe zij hun missie inzetten voor een recente campagne: ‘Ik neem vrij op 1 juli’. De medewerkers van Tony’s hebben al 5 jaar vrij op 1 juli, en gebruiken deze dag om meer te leren over het slavernijverleden.”
Neeltje: “Het is gaaf om te zien dat zij hiervoor een campagne helpen opzetten en hier niks aan verdienen. Er was een template beschikbaar gesteld wat iedereen kon gebruiken voor een foto om aan te geven dat zij ook vrij namen om de afschaffing van de slavernij te vieren en/of herdenken. Ook liet Tim nog andere content zien, een 1 april grap die zij hebben ingezet. Namelijk met de boodschap dat ze hun populairste smaak ‘karamel zeezout’ niet meer zouden maken. Hier kwamen zoveel reacties op, wat ze niet hadden verwacht. En deze post ging natuurlijk helemaal viraal. Gelukkig was het maar een grapje, want dit is ook mijn favoriete smaak. Maar leuk om te zien hoe ze bij Tony’s altijd weer op een creatieve manier inhakers en content weten te maken.”
Charlotte: “Het belangrijkste wat Tim deelde was dat het zo belangrijk is om je kernwaarden in al je communicatie terug te laten komen. Van website tot social media.”
15:55 uur – Betere content professional worden
Neeltje: “We sloten de dag af met een laatste talk van Tracy Playle. We hadden echt geen idee wat we hiervan konden verwachten. Eindstand was het een therapiesessie die eigenlijk heel belangrijk is voor iedereen die werkt, en plezier wil hebben en houden in het werk.”
16:30 uur – Afsluiting
Charlotte: “Om 16:30 uur sloten we de dag af. Na nog een drankje en een korte nabespreking hebben we de Jaarbeurs verlaten. Om samen nog even alles door te nemen hebben we nog een hapje gegeten in het centrum van Utrecht. Om 21:00 uur zaten we voldaan en vol inspiratie terug in de trein naar huis. Wij kijken terug op een hele geslaagde dag!”