Ga naar hoofdinhoud

De kracht van Pinterest

Neeltje de Kok

Pinterest

Veel bedrijven maken gebruik van sociale mediakanalen zoals Facebook, Instagram en Twitter. Maar Pinterest? Dit social mediakanaal is vaak nergens te bekennen, terwijl Pinterest wel veel kan opleveren voor jouw bedrijf. Wat is Pinterest precies? Waarom zou jij Pinterest gebruiken? En wat kan het betekenen voor jouw bedrijf? Dat lees je allemaal in deze blog!

Wat is Pinterest?

Pinterest is meer een zoekmachine dan een social mediakanaal. Steeds vaker vervangen mensen hun zoekopdracht in Google door een zoekopdracht in Pinterest. Het is een zoekmachine met foto’s om allerlei ideeën en inspiratie op te doen. Deze ideeën kun je heel gemakkelijk opslaan in verschillende Pinterest borden die je zelf aanmaakt. Iedere foto die wordt opgeslagen op Pinterest heet ‘een pin’. En iedere pin linkt door naar een website, een blog of een webshop. Pinterest is dus ook zakelijk te gebruiken!

Pinterest facts & figures

  • In 2019 heeft Pinterest 3,5 miljoen gebruikers;
  • Ten opzichte van 2018 is Pinterest gegroeid met 18%;
  • Dagelijks wordt Pinterest zo’n 734.000 keer gebruikt;
  • De grootste doelgroep van Pinterest bestaat voornamelijk uit vrouwen.

Waarom Pinterest gebruiken?

Onderzoek van Ahology toont aan dat Pinterest inspireert tot actie. Bijna 2/3 van de actieve gebruikers en 84% van de dagelijkse gebruikers, zijn door Pinterest geïnspireerd om één keer per week of vaker iets nieuws te proberen. Bijna 73% van de actieve gebruikers en 89% van de dagelijkse gebruikers geeft aan dat ze iets nieuws hebben gekocht nadat ze het op Pinterest ontdekt hebben.

Voor merken, retail, magazines, webshops, e-commerce en bloggers biedt Pinterest enorm veel mogelijkheden. Maak daarom gebruik van de kracht van Pinterest en genereer een continue stroom bezoekers (traffic) naar je website. Hoe? Door eigen pins te plaatsen op Pinterest en deze pins te linken naar jouw website. Hier trek jij dus gebruikers van Pinterest naar jouw website. Op jouw website vinden ze meer informatie met betrekking tot de pin en heb je de mogelijkheid om hen te verleiden om je producten te kopen of diensten af te nemen.

Onze Pinterest tips:

#1 Maak verschillende borden waarin verschillende soorten foto’s behoren. Bevindt jouw bedrijf zich in de interieurbranche? Maak dan een aantal borden aan met de verschillende ruimtes in huis (woonkamer, keuken, slaapkamer, etc.) om zo duidelijk aan te geven waar jij wat voor soort pins in plaatst.

#2 Het is belangrijk om regelmatig te pinnen, net zoals het er belangrijk is om berichten te liken op Instagram. Zo worden je pins (en jij) steeds beter gevonden en groeit het bereik van jouw pins.

#3 Vergeet niet je website te koppelen aan Pinterest. Als jouw website is gekoppeld aan Pinterest kun je alle statistieken zien van jouw eigen pins, welke pins het beste werken en welke doorlinken naar jouw website. Heel interessant!

#4 Creëer veel eigen pins. Pin de producten uit de website of een afbeelding uit een nieuwsbericht. Eigen pins kun je laten linken naar jouw eigen website en dat is waar jij de gebruikers wilt hebben.

Is Pinterest een kanaal om in te zetten voor jouw bedrijf?

Daar adviseert #teamcontent je graag over! Misschien is Pinterest wel dé manier voor jouw bedrijf om (potentiële) klanten te bereiken. Daarnaast zijn er natuurlijk nog veel meer social mediakanalen beschikbaar. Al deze social mediakanalen ondersteunen jouw boodschap en werken dus in jouw voordeel. Geen idee waar je moet beginnen met social media? Aarzel niet en neem direct contact op. Je kunt mij telefonisch bereiken of een e-mail sturen. Dan spreken wij elkaar snel!

 

Bronnen: Pinacademie.nl & Newcom

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees nog meer over dit onderwerp

Inspiratie, tips en trends

Jordy 100% Leiden
Junior Webdeveloper 100% Leiden
Back To Top