skip to Main Content

Dit zijn de 3 SEO trends voor 2022

Isabelle van Geenen

SEO trends

Elk jaar doen zich weer nieuwe ontwikkelingen voor. Zo ook op het gebied van SEO (kort voor zoekmachineoptimalisatie). Staat jouw website al op de gewenste plek in de zoekmachine? Hier kan verandering in worden gebracht door middel van SEO. Zoekmachineoptimalisatie zijn alle activiteiten die bedoeld zijn om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten van een zoekmachine, zoals Google. Door middel van dit blog breng ik je volledig up to date van de ontwikkelingen in SEO-land!

Trend #1 AI is here to stay

Nog niet van AI gehoord? Time to step up your game! In de wereld van SEO ontkomen we er straks niet meer aan. AI (kort voor kunstmatige intelligentie) is het concept waarbij machines ‘denken als mensen’. Ze kunnen dus redeneren, plannen, leren en taal begrijpen door middel van data. Het zal een steeds grotere rol in ons leven gaan spelen, waardoor onze taken makkelijker worden gemaakt en we meer tijd overhouden voor andere dingen.

AI helpt Google om de nuances van menselijke taal veel beter te begrijpen. In een recente update van Google werd dan ook het deep learning algoritme gelanceerd. Dit is vooral gericht op zoekopdrachten geformuleerd in natuurlijke taal of conversaties, zoals voice search. Naar verwachting wordt deze intelligentie van Google als maar groter. Hierdoor kun je straks met SEO beter gevonden worden op zoekopdrachten.

Trend #2 Easy peasy webdevelopment

Er is een trend gaande waarin steeds meer websites gebouwd worden door middel van een JavaScript-framework, in plaats van alleen html en css. JavaScript is namelijk fijn voor webbouwers om snel websites te kunnen ontwikkelen en realiseren. Dat klinkt natuurlijk heel aantrekkelijk, maar er kleven wel nadelen aan op het gebied van SEO. Google kan namelijk niet zo goed omgaan met JavaScript en hier data uit halen. Daarnaast zijn de frameworks (nog) niet zo ingericht dat je volledige controle hebt over SEO-elementen. Denk bijvoorbeeld aan titel, meta omschrijvingen en headers. Dit betekent dus dat je de content niet volledig kan optimaliseren en slecht gevonden wordt in de zoekmachines. Vandaar dat wij deze trend nog even overslaan…

Trend #3 100% snelheid

Hoe sneller, hoe beter. Natuurlijk willen we constant onze website blijven optimaliseren, maar wist je dat de snelheid van je website óók heel belangrijk is voor SEO? Hoe sneller een website is, hoe fijner de gebruikservaring en hoe hoger de conversieratio. Daarom zet Google het komende jaar nog meer in op laadsnelheid. Zo kan Google beter data lezen uit de geschreven content op de website. Wil je dus iets concreets aan je website verbeteren waarvan je zeker weet dat conversie op je website verhoogt én je beter presteert in de zoekresultaten? Ga dan aan de slag met het versnellen van de laadtijd van jouw website.

Hulp nodig met jouw SEO-strategie?

Ik hoop je zo weer helemaal op de hoogte te hebben gebracht van de SEO trends van dit moment. Ook aan de slag met SEO? Neem dan contact met ons op voor een passend SEO-advies.

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Back To Top