Ga naar hoofdinhoud

Dit zijn de social media trends waar je niet omheen kunt in 2021

Neeltje de Kok

social media trends 2021

Daar zijn we dan… 2021! Een nieuw jaar is van start gegaan en ieder jaar brengt wel nieuwe trends met zich mee. Soms zie je door alle trends niet meer welke nou écht nuttig zijn voor jouw organisatie en dat is heel begrijpelijk. Daar komen wij om de hoek kijken! Samen met mijn andere online community managers selecteren wij de meest waardevolle social media trends en daar gaan we mee aan de slag. Zo ook in 2021!

Social Selling in een lift

Facebook shopping bestond al een tijdje en dit verplaatste zich ook naar Instagram. Eerst was dit alleen voor bedrijven met een gekoppelde webshop, maar nu kunnen ook influencers producten van merken in hun posts taggen. Hierdoor kan men nog gemakkelijker een aankoop doen tijdens het scrollen door Instagram.

Wist je dat je nu ook als klein Instagram account (lees: met minder dan 10k volgers) met een webshop een product kan taggen als ‘swipe up’ in je Stories?

Van lange naar korte & live video’s

Video is nog steeds zo belangrijk op social media. Het is een vorm van content die voor de ontvanger makkelijk is om te ontvangen en te verwerken zonder er veel moeite voor te doen. Door het uitrollen van Instagram Reels begint het verschuiven van lange naar korte video’s. Deel in 15 tot 30 seconden jouw boodschap. Het is een uitdaging, maar wordt in 2021 nóg belangrijker!

Behoefte aan langere tijd om jouw boodschap over te brengen en wil je gelijk in contact zijn met je doelgroep? Begin dan een live video! Het mooie hiervan is dat jouw volgers een melding ontvangen zodra je online gaat. Zo zijn ze gelijk op de hoogte gesteld en is de kans groter dat ze jouw live video bijwonen. Op Instagram wordt jouw live video zelfs vooraan in de rij met Stories van jouw volgers geplaatst.

Waardevolle verhalen delen

Inspireren. Dat is waar het om draait op social media. Onlangs heeft Instagram de ‘gids’ functie gelanceerd. Dit is een soort blogfunctie om nog meer mensen op hun platform te houden. Hier kan iedereen gebruik van maken om hun volgers te inspireren met hun favoriete posts of informatieve posts. En dat op 1 overzichtelijke plek op het Instagram profiel. Ook op LinkedIn gaan mensen steeds vaker ‘blogs’ delen. Er wordt steeds meer waarde gehecht aan verhalen. Deze verhalen zorgen voor interactie, van likes tot reacties. Hierdoor stijgt het bereik van de post ook steeds meer!

Stories met animaties

Hoewel iedereen een jaar geleden nog niet zeker was het succes van de Stories op Instagram, kijken nu dagelijks zo’n 500 miljoen mensen iedere dag Instagram Stories. Niet alleen Instagram en Facebook hebben nu Stories, ook YouTube, Twitter en Spotify experimenteren met Stories. Hoe trek je nou de aandacht tussen ál deze Stories? Maak gebruik van animaties! Dit kun je doen door animaties zelf toe te voegen met bijvoorbeeld Photoshop en Canva of natuurlijk eigen gifjes te maken. Door de bewegende elementen in je Story, stopt men met doorklikken en neemt de tijd om te kijken wat er staat en eventueel een actie te ondernemen.

Zoek maar eens op Instagram naar ‘100leiden’ en dan zie je onze eigen gifjes! Ook gifjes voor jouw organisatie laten maken? Neem contact op!

Zoveel verschillende social media trends… En daar filteren wij de meest waardevolle trends uit voor onze klanten! Wil je weten welke trends essentieel zijn om toe te passen voor jouw merk? Maak een (online) afspraak!

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Back To Top