Ga naar hoofdinhoud

Dit zijn ze… dé social media trends voor 2023

Simone van Grinsven

Social media trends 2023

Vandaag de dag is het belangrijk om online zichtbaar te zijn. Deze online zichtbaarheid van jouw bedrijf zorgt voor nieuwe klanten, hogere omzet en het verkopen van producten en/of diensten. Maar… hoe zorg je voor goede online zichtbaarheid? Het is belangrijk om hier de sociale media trends voor te volgen. Deze veranderen constant en daarom heeft Simone de nieuwste trends op een rijtje gezet.

Sociale media trend 1: Adverteren op TikTok

Al een aantal jaar wordt flink geadverteerd op social mediakanalen, zoals Instagram en Facebook. Tussen Stories of in je tijdlijn. Je komt ze overal tegen. Sinds vorig jaar is het ook steeds populairder om op het snelst groeiende platform TikTok te adverteren. Adverteren op TikTok kan op drie verschillende manieren:

  • Video Shopping Ads: Shoppable video’s waar productkaarten zijn toegevoegd van de producten die te zien zijn in de video. Deze producten zijn door de ‘kijker’ gemakkelijk te shoppen door op de productkaart te klikken.
  • Catelog Listening Ads: Met deze vorm van adverteren is het mogelijk om als adverteerder je productcatalogus op grote schaal te promoten. Hiervoor heb je geen video’s nodig en bereik je toch een groot publiek.
  • Live Shopping Ads: Live shopping advertenties hebben als doel om jou vanuit je ‘For You pagina’ naar een live shopping event door te sturen om jouw producten te shoppen.

Sociale media trend 2: Origineel en authentiek is het nieuwe populair

In 2022 was het belangrijk op in te springen op ‘trending’ muziek op sociale media, maar in 2023 is het gebruik van alleen ‘trending audio’ niet meer populair. Om op te vallen en origineel te blijven moet je authentieke content maken. Het ‘perfecte plaatje’ speelt hier geen rol meer. Voornamelijk op TikTok zie je nu veel samenwerkingen met creators van het platform, waar je voorheen vooral influencers voorbij zag komen. Hierbij is het belangrijk om het verschil te weten tussen een influencer en een creator. Een content creator is iemand die content maakt wat gedeeld kan worden door bedrijven of influencers. Influencers zijn mensen die hun dagelijks leven delen en reclame maken voor producten van bedrijven.

Sociale media trend 3: Social commerce

Jouw producten op sociale media gaat steeds makkelijker. Mensen hebben de mogelijkheid om met twee klikken op de knop jouw producten aan te schaffen. Zie je een foto van een leuke blouse? Met één klik op de link kom je op de website, selecteer je de maat en ga je naar de betaalpagina. Nu de lat lager ligt om een product snel aan te schaffen via sociale media.

Nu het steeds gemakkelijker is om producten snel aan te schaffen wordt dit ook door de consumenten verwacht. Wanneer het aanschaffen een lange omweg heeft zullen mensen eerder afhaken.

Sociale media trend 4: Short video’s

Wat zich in 2022 al liet zien, en wat in 2023 nog verder gaat ontwikkelen, is het gebruik van short video’s. Uit onderzoek van Frankwatching blijkt dat Generatie Z dagelijks bijna drie uur spendeert op sociale media en een spanningsboog heeft van 8 seconden. In deze korte tijd wordt bepaald of de content interessant genoeg is. Het is daarom belangrijk om als bedrijf hierop in te spelen en binnen 8 seconde de belangrijke/interessante informatie in de video te delen.

Is Generatie Z jouw doelgroep? Houd dan rekening met de volgende punten:
  • Maak een kort en bondige boodschap;
  • Ondersteun deze boodschap met aantrekkelijke visuals;
  • Laat zien dat hier als merk over na is gedacht.

Sociale media trend 5: Creatorship

Het wordt steeds lastiger om de gewenste doelgroep te bereiken door het privacyreglement dat is aangepast. Hierdoor worden de gegevens van de gebruiker beter beschermd. Het maken van relevante content voor de doelgroep is dus een échte ‘must’. Influencers spelen hier een minder grote rol in, maar vooral de creators zijn hier belangrijk. Deze bestaande klanten zorgen ervoor dat de goede doelgroep bereikt wordt (peer to peer content). Peer to peer content is van belang om de juiste doelgroep te bereiken.

Peer to peer content is directe communicatie tussen ‘gelijken’. Dit betekent de doelgroep met dezelfde interesses die zich jouw doelgroep vormen.

100% Leiden zorgt ervoor dat jij online zichtbaar wordt

Marketing en sociale media zijn onmisbaar. Wij zorgen dat jouw bedrijf met originele content online zichtbaar is voor de juiste doelgroep. Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Kom dan langs in Leiden voor een kop koffie of neem contact met ons op.

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees nog meer over dit onderwerp

Inspiratie, tips en trends

Jordy 100% Leiden
Junior Webdeveloper 100% Leiden
Back To Top