skip to Main Content

Het gebruik van hashtags op social media

Neeltje de Kok

Hashtags op social media

Je ziet ze vast weleens voorbijkomen op sociale media… #food, #hotspot en #tbt. Hashtags! Maar wat zijn die hashtags eigenlijk? Wat kun je ermee? En waarom zou je ze gebruiken? Nou, daar vertel ik je graag meer over!

Wat is een hashtag?

COMM – museum voor communicatie: “Een woord met daarvoor een hekje (#) wordt ook wel een hashtag genoemd. Een hashtag is een soort label, een hekje voor een geschreven bericht wat ervoor zorgt dat dat woord een link wordt. Deze link verwijst naar berichten waarin dezelfde term wordt gebruikt.” Hashtags worden voornamelijk gebruikt op social mediawebsites, zoals Twitter, Facebook, Instagram en LinkedIn.

Waarom zou je hashtags gebruiken?

Je ziet ze vaak voorbijkomen, maar waarom zou je ze eigenlijk gebruiken? Het gebruik van een hashtag vergroot je bereik op social mediakanalen. Gebruikers van het specifieke kanaal kunnen namelijk op de hashtag klikken en krijgen dan alle berichten met die hashtag te zien.

TIP!

Bijna iedere dag zijn er wel trending hashtags op de verschillende sociale mediakanalen. Dit zijn hashtags die vaak worden gebruikt op die specifieke dag. Dit kunnen personen zijn waarover wordt gepraat, maar ook feestdagen. Dus bekijk inhaakkalenders, haak in op relevante feestdagen en gebruik hiervan de bijbehorende hashtag.

Hashtags op verschillende social mediakanalen

  • Wees specifiek, maar niet te specifiek: Plaats je een foto met hierop jouw kantoor in Leiden, gebruik dan bijvoorbeeld #kantoorleiden, maar niet #het100leidenkantoorinleiden. De kans is heel klein dat volgers via de tweede hashtag jouw account zullen vinden.
  • Gebruik altijd brandhashtags: Denk bijvoorbeeld aan #lamboodrieddeco, #onlyvoip & #100leiden.
  • Niet te veel hashtags gebruiken: Op Instagram kun je maximaal 30 hashtags gebruiken, maar na 15 hashtags heb je vast alle relevante hashtags al gehad. Dus houdt het dan ook hierbij. Ga niet onnodige hashtags toevoegen.
  • Varieer de hashtags per platform: Ieder social mediakanaal is weer anders. Daarom zijn ook de hashtags per kanaal nét weer een beetje anders. Op Instagram is het belangrijk om een stuk of 12 relevante hashtags toe te voegen aan je post. Op Facebook kun je de hashtags bijvoorbeeld ook verwerken in de tekst. Twitter is echt een platform waar hashtags vaker worden gebruikt, maar heb je niet veel tekens tot je beschikking. Doe hier dus hetzelfde als bij Facebook. En LinkedIn, daar worden posts gevonden door hashtags, maar ook door de woorden in de tekst zelf te scannen. Zorgen de hashtags dat je post chaotisch overkomt? Gebruik ze dan liever niet.

TIP!

Er zijn zoveel verschillende hashtags die je kunt gebruiken, dus hoe vind je nou relevante hashtags om te gebruiken? Nou, gewoon zoeken! Dus ga naar Instagram of Twitter en typ een term uit jouw social post in en kijk welke hashtags er als suggestie worden gegeven. Deze kun je dan gebruiken.

Succes op social media (ook met hashtags)?

Het begint allemaal met een passende sociale mediastrategie. Meer weten? Neem contact op!

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Back To Top