Skip to content

Hoe kies je het juiste keurmerk?

Christine Strijbis

Consumenten die via jouw webwinkel producten bestellen moeten er op vertrouwen dat deze producten ook daadwerkelijk bij hen worden bezorgd. Een webwinkel keurmerk zorgt voor het stukje vertrouwen bij de consument om over te gaan tot een aankoop. Volgens Autoriteit Consument & Markt is 43% van de consumenten actief op zoek naar een keurmerk bij een online aankoop. Bij maar liefst 34% van de online aankopen heeft het keurmerk invloed op de uiteindelijke beslissing van de consument.

Misschien te mooi om waar te zijn… Er zit namelijk een addertje onder het gras. Het aanbod van keurmerken wordt steeds groter en keurmerken zijn niet allemaal even betrouwbaar. Hoe vind je een betrouwbaar keurmerk en welk keurmerk past bij jouw webwinkel? Aan de hand van de volgende tips, helpen wij jou daarbij!

Hoe beoordeel je een keurmerk?

1. Zoek in je eigen straatje

Allereerst adviseren wij je te kijken of er specifieke keurmerken binnen jouw branche bestaan. Want zeg nou zelf: een specialisatie en expertise in jouw vakgebied levert veel voordelen op. Het ‘beste keurmerk’ is daarom voor iedereen anders.

2. Eerlijk, betrouwbaar en transparant

Een keurmerk moet onpartijdig zijn, maar kom je daarachter? Dat is makkelijker dan je denkt! Het keurmerk is onpartijdig als de eerste prioriteit niet om winst draait. Daarnaast moet je eenvoudig de standpunten van het keurmerk kunnen vinden. Hier draait het om informatie over de achterliggende gedachte van het keurmerk en de eisen om het keurwerk te mogen gebruiken.

3. Privacy en bereikbaarheid

Een keurmerk moet te allen tijde geheimhouding waarborgen. Zoals we allemaal weten is een goede bereikbaarheid belangrijk. Een goed keurmerk is daarom makkelijk te bereiken en heeft een korte responstijd voor zowel leden als consumenten.

Keurmerken voor business-to-consumers webwinkels

Wil je na deze drie tips ook direct van start gaan met het zoeken naar het juiste keurmerk voor jouw webwinkel? Deze twee keurmerken zijn onder consumenten het meest bekend. Maar liefst 93% kent het Thuiswinkel Waarborg keurmerk en 59% het Webshop Keurmerk. Stichting Webshop Keurmerk is dan ook pas te integreren als je aan de voorwaarden voldoet. Benieuwd of je aan deze voorwaarden voldoet? Bekijk ze op: www.keurmerk.info. Ruim 2.200 winkels zijn bij Thuiswinkel Waarborg aangesloten en worden door de Consumentenbond ondersteund. Alle leden worden jaarlijks gecontroleerd en gecertificeerd. Meer info: www.thuiswinkel.org.

Keurmerken voor business-to-business webwinkels en websites

Ook in de zakelijke branche is er vraag naar betrouwbare en veilige webwinkels. Daarom zijn er ook voor business-to-business websites speciale keurmerken. Thuiswinkel.org heeft bijvoorbeeld een keurmerk uitgebracht, gericht op de zakelijke markt. Ook Webgekeurd heeft een business-to-business keurmerk. Bij webwinkels die aangesloten zijn bij Webgekeurd, staat service hoog in het vaandel.

Klantbeoordeling en reviews voor webwinkels

Maak jij al optimaal gebruik van beoordelingen en reviews van klanten? Potentiële klanten zoeken op het web, onder andere via zoekmachines, naar een geschikte webwinkel om producten te kopen. Met positieve klantenbeoordelingen of reviews is de potentiële klant eerder over de streep om bij jouw webwinkel een aankoop te doen. Beoordelingstools zoals: Klantenvertellen of Kiyoh helpen je daarbij. Denk bijvoorbeeld aan een vragenlijst op maat, dat zorgt zeker voor een zeer hoge respons.

Meer informatie over keurmerken?

Veiligheid en betrouwbaarheid zijn naast het keurmerk ook te bereiken door creatief om te gaan met de opbouw van jouw website en webwinkel! En wij helpen jou daar graag bij! Wij zorgen ervoor dat jouw merk online zichtbaar én vindbaar wordt. Neem gerust contact met ons op!

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees nog meer over dit onderwerp

Inspiratie, tips en trends

Junior Webdeveloper 100% Leiden
Social Media Updates Facebook Instagram LinkedIn
Back To Top