Als ondernemer streef je er natuurlijk naar om jouw product, dienst of bedrijf zo goed mogelijk op de kaart te zetten. Dat is een goed streven, met een groter bereik heb je meer kans op succes uiteindelijk. Om het bereik van je onderneming te vergroten is het zeer raadzaam om tijd te investeren in een goede nieuwsbrief. Maar wat verstaan we nu precies onder een ‘goede nieuwsbrief’? Wat staat er is zo’n nieuwsbrief en hoe kan deze bijdragen aan het vergroten van het bereik van uw onderneming en het succes? Ik heb een aantal belangrijke tips op een rijtje gezet. Lees je mee?
Weet wie je nieuwsbrief leest
Voordat je begint met het maken van een nieuwsbrief, is het belangrijk dat je in kaart brengt tot wie je je gaat richten. Weet wie je lezers zijn, hoe zij graag aangesproken willen worden en wat zij graag zouden willen lezen in je nieuwsbrief. Alles begint met de juiste aanhef en tone-of-voice. Maak deze zo persoonlijk mogelijk. Zo voelt de lezer van je nieuwsbrief zich speciaal. Kies daarnaast ook voor een pakkende en ‘triggerende’ titel. Dit zorgt ervoor dat de ontvanger de nieuwsbrief ook daadwerkelijk open klikt en leest en niet meteen naar de prullenbak van de mailbox verplaatsen.
Zorg voor de juiste balans tussen tekst en beeld
Begin je nieuwsbrief altijd met het meest herkenbare element van je onderneming: je logo. Dit versterkt je merk en zorgt voor een herkenning. Daarnaast is het belangrijk om de juiste balans te vinden in tekst en afbeeldingen. Zorg dat je alleen echt relevante informatie deelt in je nieuwsbrief. Houd het kort en relevant. Blijf de lezer te allen tijde boeien en uitnodigen om door te lezen. Door het gebruik van de juiste afbeeldingen, zet je je verhaal kracht bij. Maak gebruik van afbeeldingen van hetzelfde formaat en wissel deze af met een bredere banner verschillend formaat voor een professionele uitstraling van je nieuwsbrief. Zorg wel dat de afbeeldingen goed aansluiten bij de teksten en maak het geheel niet te rommelig of druk. Deel je tekst op in kleine blokken met duidelijk onderscheidende kopregels voor een vlekkeloze navigatie van je nieuwsbrief.
Zorg voor de juiste call-to-action
Het doel van je nieuwsbrief kan per keer verschillen. Waar de één een product of dienst wil uitlichten, wil de ander bij uitstek alleen informatie delen of engagement creëren. Het is belangrijk dat je eerst in kaart brengt wat je met je nieuwsbrief wil bereiken. Wil je je bereik vergroten? Verkoop van je producten stimuleren? Of je klanten op de hoogte brengen van het laatste nieuws omtrent je onderneming? Wanneer je je doel bepaald hebt, is het zaak om de juiste call-to-action tools in de zetten. Zorg ervoor dat je afbeeldingen linkjes bevatten, maak buttons, voeg bepaalde linkbuilding toe in je teksten en houd het zo kort, simpel en duidelijk mogelijk.
Timing is alles
Wanneer je je nieuwsbrief hebt vormgegeven, is het tijd om deze uit te sturen. Ook hier moet je weer belangrijke keuzes maken. Het moment van verzenden heeft namelijk ook invloed op hoe goed je nieuwsbrief zal scoren bij je lezers. Uit onderzoek is gebleken dat de dinsdagochtend een goed moment is om een nieuwsbrief te versturen. Men heeft zijn mailbox van het weekend de dag ervoor opgeruimd en begint fris en fruitig aan een nieuwe dag. Het moment om onder het genot van een kop koffie eens even jouw nieuwsbrief te lezen.
Kwaliteit boven kwantiteit
Als laatste is het van belang om te bepalen hoe vaak je een nieuwsbrief gaat verzenden. Wat je wil voorkomen is dat je lezers vinden dat je te aanwezig bent. Kies om deze reden voor kwaliteit boven kwantiteit. Stuur alleen een nieuwsbrief uit wanneer je echt relevant nieuws te vertellen hebt. De frequentie van je nieuwsbrief hangt af van het doel van je nieuwsbrief. Gemiddeld genomen volsta je met een keer per maand een goede, gedegen nieuwsbrief.
Een converterende nieuwsbrief voor jouw onderneming
Toch nog wat moeite met het opmaken van een converterende nieuwsbrief? Neem contact op! Wij helpen je graag op weg of nemen het maken van een nieuwsbrief van je over. Zo kun jij je focussen op andere belangrijke zaken binnen jouw bedrijf.