Influencer marketing wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet om een campagne onder de aandacht te brengen. Bedrijven zorgen dan ook dat influencer marketing steeds vaker deel uitmaakt van hun marketingstrategie. In dit artikel lees je alles over hoe influencer marketing in zijn werk gaat en hoe jij influencers vindt die passen bij jouw campagne.
Wat is influencer marketing?
Het klinkt misschien ingewikkeld, maar het is eigenlijk heel simpel want het gebeurt al jaren. Vroeger werd men beïnvloed door een leider die veel invloed had of waar ze tegen opkeken. Het is eigenlijk een moderne versie van mond-tot-mondreclame wat plaatsvindt door middel van een influencer. Een influencer is iemand met een grote aanwezigheid op social media, met een publiek dat naar hem of haar luistert. Influencers hebben een zeer speciale manier van adverteren. Ze adverteren namelijk zonder dat je het doorhebt. Het kan je merk dus op een natuurlijke wijze een enorme boost geven! “Als hij/zij het gebruikt of zegt, dan zal het wel goed zijn”, denken hun volgers. Daarom zijn influencers perfect om jouw merk of campagne onder de aandacht te brengen door een samenwerking met ze aan te gaan. Dan maak je gebruik van influencer marketing.
Het begint met een campagne
Influencer marketing inzetten kan op verschillende manieren, maar dat is afhankelijk van een aantal aspecten, namelijk:
- De campagne || Gaat het om de lancering van een nieuw product? Of wil je juist een uitverkoop onder de aandacht brengen?
- Het doel van de campagne || Wat wil je bereiken met de campagne? Naamsbekendheid of aankopen stimuleren in de winkel/webshop?
- De doelgroep || Jongeren of juist volwassenen? Of gaat het om een bepaalde leeftijdsgroep?
- Het budget || Is het een samenwerking waarbij de influencer een geldbedrag ontvangt of staat er een product tegenover?
- Het kanaal || Facebook of Instagram? Dit bepaal je aan de hand van de doelgroep.
Soorten influencers
Voordat je influencers gaat benaderen, is het van belang om te weten dat er binnen de influencermarkt ook onderscheid wordt gemaakt tussen verschillende influencers, namelijk: macro-influencers en micro-influencers. Macro-influencers zijn (makkelijk gezegd) beroemdheden met miljoenen volgers. Micro-influencers zijn uniek, omdat ze een goede relatie hebben met hun volgers, maar hebben wel een kleiner volgersaantal. Het is afhankelijk van het budget waar jij met jouw campagne mee samen kunt werken. Want hoe groter het aantal volgers, hoe duurder het is om jouw campagne te laten promoten of onder te aandacht te laten brengen bij de volgers van de influencer.
Influencer niches
Niet iedere influencer plaatst berichten (ook wel content genoemd) over hetzelfde onderwerp. Influencers zijn actief in verschillende niches, zoals dat heet. Deze niches bestaat o.a. uit: fashion, beauty, reizen, lifestyle, interieur, entertainment, sport, gaming, gezondheid/fitness, familie en tech. Dus waar sluit jouw campagne bij aan? Influencers binnen deze niche zijn degenen die jij moet hebben!
Influencer(s) zoeken & benaderen
En dan zijn we nu beland bij het spannende onderdeel… de influencers zoeken en benaderen om jouw campagne te promoten! Er zijn veel verschillende websites of influencer marketingbureaus waar je gemakkelijk op zoek kunt gaan naar het soort influencers die jij nodig hebt. Maar het is ook een optie om op het social mediakanaal (bijvoorbeeld Instagram) te kijken wie er berichten plaatst over interieur of de hashtag #interieurblogger gebruikt. Zo kom je vanzelf relevante influencers tegen om te benaderen voor jouw campagne. Het benaderen van een influencer gaat meestal via een e-mail waar jij alvast een korte uitleg geeft over de campagne en wat je van de influencer verwacht. Bij micro-influencers is het ook mogelijk om een korte DM (direct message of privébericht) te sturen en zo contact te zoeken over de samenwerking.
Zie je door de ‘influencer marketing’ bomen het bos niet meer? No worries! #TEAMCONTENT en #TEAMMARKETING denken graag met je mee om jouw campagne succesvol te laten verlopen.