skip to Main Content

Karaktervol positioneren… Hoe doe jij dat?

Karaktervol Positioneren… Hoe Doe Jij Dat?

Businesspositionering, merkpositionering, ketenpositionering, informationele positionering, transformationele positioneringen… wij weten er alles van! Zeker als het gaat om het neerzetten van een merk op de markt, is een goede positionering van cruciaal belang. Je kunt als merk namelijk niet ‘sexy’ zijn als je dat in de kern ook niet bent. Maar hoe weet je wat je wél bent? Wij bezochten de bijeenkomst van Marc van Eck, managing partner en een echte merkdenker, bij het SRM in Amsterdam. En kunnen jou vertellen hoe je jouw merk karaktervol positioneert.

Positioneren van je merk? Begin bij de kern!

Karaktervol positioneren begint bij de kern van het bedrijf. Wie is het merk, wat is het merk en zijn de medewerkers enthousiast? Het is misschien niet het eerste waar je aan denkt, maar als medewerkers niet in het merk waar zij dagelijks voor werken geloven, doen consumenten dat al helemaal niet. Consumenten gaan niet af op beloftes die merken maken, maar gaan af op de verwachting die het merk wekt. Zonder één woord te communiceren, beeld je met beelden, kleurgebruik, inrichting en uitstraling al heel veel uit. Het vaststellen van gezamenlijke waarden en doelen zorgt ervoor dat je jouw merk sterk naar buiten toebrengt.

Zorg dat je merk transparant is

Loop je een groentewinkel in dat helemaal voldoet aan de verwachtingen die je van die groentewinkel hebt, maar mag je absoluut niet naar achteren lopen? Dan is de kans groot dat jij de volgende keer op zoek gaat naar een andere groentewinkel. Puur omdat je het niet vertrouwd. Hoe transparanter je als merk bent, hoe consistenter je jouw verhaal naar consumenten overbrengt, mét overtuiging. Werk vanuit deze overtuiging en zorg dat je weet wat jouw merk uniek maakt. Geloof hierin. Dit maakt jouw bedrijf uiteindelijk succesvoller.

Raak consumenten in hun hart

Uiteindelijk draait het om het gevoel dat consumenten bij jouw merk hebben. Als dat gevoel goed is en klopt, gaan de verhalen over jouw merk snel langs vrienden, vriendinnen, familieleden en kennissen. Is dat gevoel slecht? Dan kun je ervanuit gaan dat dit rondje nog vier keer zo snel gaat. Kijk eens naar je eigen omgeving. Hoe vaak wordt er een teleurstellende ervaring over een merk gedeeld? En hoe vaak juist een positieve ervaring? Vertellen mannen het dan juist of vrouwen?

Mannen VS vrouwen

Over of het goed is, valt nog te twisten. Maar uit onderzoek blijkt dat als je wilt dat jouw verhaal wordt verspreid, dat vrouwen het veel vaker doorvertellen dan mannen. Vrouwen zijn hierdoor een van de belangrijke factoren van het succes van een merk. Benieuwd naar de echte feiten? Wij wel!

  • Door vrouwen wordt een positieve ervaring gemiddeld 9,4 keer doorverteld.
  • Door vrouwen wordt een negatieve ervaring gemiddeld 30 keer doorverteld.
  • Door mannen wordt een positieve ervaring gemiddeld 3 keer doorverteld.
  • Door mannen wordt een negatieve ervaring gemiddeld 8 keer doorverteld.

En… klopt het?

Waarschijnlijk wel! Afgelopen week werd er een pakketje bezorgd met een nieuwe jurk. Normaal zit het in een algemene verpakking die je uitpakt, zodat je het nieuwe item snel kunt passen. Dit keer was dat even anders, het pakketje was namelijk erg leuk ingepakt met stickers zoals ‘It’s your day’ en ‘You are perfect’. Hoe leuk is dat?! Stiekem betrapte ik mijzelf erop dat ik de gemaakte foto al snel met vriendinnen en zus had gedeeld, iets wat eigenlijk alleen vrouwen doen… De missie van het merk is geslaagd!

Luister nooit naar consumenten

Het klinkt misschien een beetje gek, maar sterke merken luisteren nooit naar hun klanten. Wanneer je denkt vanuit het merk en de eigen identiteit, bouw je een heel ander merk dan wanneer je continu naar consumenten luistert. Merken zijn losse karakters, die met al hun services, diensten of producten te maken krijgen met sociale contacten. Denk niet vanuit doelgroepen, maar vanuit een karakter.

BrandPositioner©

Het BrandPositioner© model, gecreëerd door Marc van Eck, is hier een goed hulpmiddel bij. Het is een model dat helpt bij het bepalen van het oerkarakter (archetype). Onder welk karakter plaats jij jouw merk?

  • Levenslustig: “Pluk de dag”
  • Avonturier: “Try before you die”
  • Leider: “Willen = kunnen”
  • Reggiseur: “Het verschil zit in de details”
  • Specialist: “Vakmanschap is meesterschap”
  • Beschermer: “Wat goed is moet je vasthouden”
  • Verzorger: “Voor elkaar, met elkaar”
  • Hartelijk: “Een goede sfeer doet wonderen”

Aan de slag!

Heb jij een karakter gekozen? Kijk of alles wat je nu communiceert past bij het karakter dat jouw merk heeft. Is dat niet het geval? Of kun je daar wat hulp bij gebruiken? Wij helpen je voor 100%, zodat jouw merk echt onderwerp van gesprek wordt.

Back To Top