skip to Main Content

Kom in 4 stappen in contact met je (nieuwe) doelgroep!

Kom In 4 Stappen In Contact Met Je (nieuwe) Doelgroep!

Het is bijna zover… kerstvakantie! Of je nou twee weken vrij hebt of twee dagen, het einde van het jaar is een mooi moment om terug te kijken op het afgelopen jaar. Hebben de marketingactiviteiten goed uitgepakt? Waar is ruimte voor verbetering? En hoe gaan we nieuwe doelen bereiken? Het begint allemaal bij de basis: het kiezen van de juiste strategie. Veel bedrijven weten niet waar ze moeten beginnen. Wij hebben de oplossing. Het enige wat je hoeft te onthouden zijn 4 F’en: Flow, Follow-up, Focus en Foster. Valt mee toch?

STAP 1: Word bekend (Flow)

Eerst moet je ervoor zorgen dat jouw merk bekend wordt: je moet een beweging (flow) starten. Je kunt aandacht trekken door één of meerdere (online of offline) kanalen in te zetten. Je start dit door een blog te schrijven, een digitale nieuwsbrief uit te sturen, Google Adwords in te zetten of door een advertentie op Facebook of Instagram te plaatsen. Afhankelijk van het doel dat je wilt bereiken zet je een selectie van deze marketingkanalen in.

STAP 2: Verbind (Follow-up)

Krijg je reactie? Dat is natuurlijk geweldig, alleen zijn we er nog niet. Personen hebben je uiting of website wel gezien en op een link geklikt, alleen nog geen actie ondernomen. Het geeft aan dat zij geïnteresseerd zijn, alleen missen zij nog de overtuiging om een contactformulier in te vullen of een aankoop te doen. Dit biedt natuurlijk wel kansen. Daarom is het belangrijk dat je deze mensen aan je bindt. Het doel van de uitingen in deze fase is om de bezoeker te behouden en te stimuleren om over te gaan tot een actie. Links naar relevante landingspagina’s, goede conversiebuttons en aansprekende teksten kunnende persoon over de streep trekken om een (sub)conversie te doen.  

STAP 3: Zoom-in op aanhouders (Focus)

Heeft een bezoeker van je website zijn contactgegevens achtergelaten? Dan is het tijd voor de volgende stap: het focussen op de toekomstige klant. De inzet van kanalen is bij deze fase niet per se meer nodig, aangezien je gericht te werk kunt gaan. Bel of mail de persoon en ga in contact. Deze stap heeft als doel het zorgen voor een conversie. Wil je zorgen voor een extra stimulans? Dan zou je gericht kunnen communiceren met een digitale nieuwsbrief, social media en remarketing campagnes.

STAP 4: Koester je klanten (Foster)

Succesvol een klant gekregen? Nu is het belangrijk dat je de klant koestert door deze aandacht te geven. Verzend een digitale nieuwsbrief of zorg voor een aantrekkelijke online of offline uiting met een speciale actie. Hierbij zijn dezelfde kanalen in te zetten als bij stap 3.

Het 4F Strategie Marketing Model

Wouter Smagemakers is de bedenker van het model. Hij zocht naar een model dat een volledige invulling gaf aan alle facetten van marketing. Veel modellen hebben het namelijk niet over social media marketing, e-mailmarketing en nog meer interessante kanalen. Een eigen model leek de enige oplossing.

100% alle facetten van marketing

Optimaal invulling geven aan het 4F-model? Ons team heeft alle kennis in huis over online branding, social media, websites en online marketing. Gebruik de vakantie effectief en laat je gedachte gaan over je online zichtbaarheid & vindbaarheid. Is deze optimaal? Of zijn er nog stappen te maken? Wij helpen je graag om de weg naar conversie te optimaliseren. Samen maken we een succesvol 2019!

Bron: Marketingfacts

Back To Top