We kunnen er niet omheen: het nieuws wordt al meer dan een jaar lang gedomineerd door de pandemie. Als de crisis ons iets heeft geleerd, dan is het wel creatief zijn. Denk aan het thuiswerken, home schooling, verjaardagen via zoom vieren, online borrels, thuis entertainment, thuis diners en ga zo maar door. De crisis heeft ons gevraagd creatief te zijn en het leuk te houden in een situatie waarin alles anders is. Ook bedrijven moesten een jaar geleden behoorlijk creatief zijn omdat hun business van de een op de andere dag werd gesloten. Hoe houd je dan het hoofd boven water? Hoe blijf je als bedrijf/merk in deze tijd relevant? Juist. Door online zichtbaar te zijn. En creatief om te gaan met marketing. Vele merken gebruikten dan ook al hun creativiteit om ook in deze tijd verrassend uit de hoek te komen. En voorál de aandacht van hun doelgroep niet te verliezen. Ik vertel in deze blog graag welke ‘corona’ campagnes bij mij zijn blijven hangen.
Online zichtbaarheid belangrijker dan ooit
In deze tijd werd online zichtbaarheid belangrijker dan ooit. Om contact te houden met de doelgroep konden bedrijven er niet omheen om online actief te zijn. In 2020 zijn er bijna een miljoen nieuwe .nl-domeinnamen geregistreerd. Dat geeft wel aan hoeveel ondernemers de switch naar de online omgeving hebben gemaakt. In een omgeving met vele concurrenten is het (onder)houden van contact met (potentiële) klanten onmisbaar. Regelmatig versturen van nieuwsbrieven, actief zijn op social media kanalen en de website blijven updaten, zijn allemaal manieren om in verbinding te blijven.
Creatieve campagnes
Er werd, en wordt nog steeds, een enorm beroep gedaan op de creativiteit van marketeers. Hoe ga je als merk/ bedrijf om met deze situatie? Veel bedrijven hebben op een positieve manier ingespeeld op de pandemie, wat heeft geresulteerd in een aantal prachtige, creatieve en originele campagnes die wat mij betreft absoluut nog even een spotlight momentje verdienen. Sommige zijn mooi en bijzonder, andere juist weer grappig, slim en actueel. Ik heb er een paar voor je op een rijtje gezet. Bekijk ze, geniet, lach en laat je inspireren. Want deze campagnes laten zien waarom marketeers dit vak hebben gekozen: ze zijn gewoon ontzettend creatief en geven deze uitzonderlijke tijd toch een positief randje.
- Nike
Een van de eerste campagnes die viraal ging aan het begin van de pandemie was die van Nike. Vooral op social media werd de boodschap van Nike massaal gedeeld. Kort, maar krachtig en doeltreffend.
- Pockies Underwear
Sommige merken proberen ook met een knipoog in te haken op de crisis. Onderbroeken-merk Pockies deed dit aan het begin van de coronacrisis al. Bij de eerst 50 bestellingen kregen klanten een wc-rol cadeau. Dit was absoluut een actuele inhaker na de enorme run op toiletpapier tijdens het ‘hamsteren’ aan het begin van de pandemie.
- Heineken
Bier staat voor gezelligheid, samenkomen in de kroeg, op een feestje, tijdens een bbq, op een festival en natuurlijk tijdens de vrijdagmiddagborrels op kantoor. Alles gaat gepaard met een biertje van Heineken. Dat kon alleen helaas niet meer. Heineken geeft een ‘Ode to Close’ via een video-campagne. En niet veel later volgde een andere pakkende video-campagne ‘Connections’. Deze campagnes laten zien hoe Heineken, ook in de coronatijd, de juiste snaar weet te raken.
- KitKat
‘Have a break. Have a Kit-Kat’. Een van de meest bekende reclameslogans wereldwijd. Deze advertentie is doormiddel van een social media challenge tot stand gekomen. Sam Henning maakt voor het One Minute Briefs account een advertentie die ongekende aandacht heeft getrokken. Meer dan tienduizenden likes stroomden binnen. Velen dachten zelfs dat Kit-Kat zelf achter deze campagne zat. En het heeft dan ook de aandacht van Kit-Kat en Zoom zelf getrokken. Dat is niet gek voor een campagne die eenvoudig, relevant en volledig on-brand is.
- Ikea (Stay Höme)
Bij de grote Scandinavische meubelgigant Ikea hebben ze ook niet stilgezeten. Doormiddel van hun welbekende handleiding is er een campagne verspreid. Het ‘Stay Höme’ product bestaat uit de volgende onderdelen: een sleutel, een slot, 100 toiletrollen en een boodschap; ga de deur niet uit. Stay Höme!
- Unox Nieuwjaarsduik 2021
Al sinds 1960 organiseert dit bekende Nederlandse merk, bekend van de producten rookworsten, soepen en snacks, de Nieuwjaarsduik. We hebben het natuurlijk over Unox. Dit jaar kon de Nieuwjaarsduik helaas niet doorgaan. Maar er werd een prachtig alternatief gevonden. Het blik ‘Being There’ zorgde voor een verrassende Nieuwjaarsduik. Anders dan normaal maar wel heel origineel én verfrissend.
Klaar om jouw doelgroep op een creatieve manier te bereiken?
Al deze campagnes en nog vele anderen laten maar weer eens zien dat marketing nooit stilstaat en zeker niet in tijden van een pandemie. Online zichtbaarheid is belangrijker dan ooit. Wil jij ook (online) opvallen met jouw merk? Het creatieve team van 100% Leiden staat voor je klaar. Ga voor meer zichtbaarheid, conversies, kliks en bereik op een 100% creatieve manier! Neem dus contact met ons op.