skip to Main Content

Maak jij al gebruik van de laatste Instagram trends?

Neeltje de Kok

Dagelijks gebruiken zo’n 3,4 miljoen (!) mensen Instagram in Nederland (The Big Story). En het gebruik van dit sociale media platform blijft alleen nog maar stijgen. Met het gebruik van Instagram ontstaan er eens in de zoveel tijd allerlei nieuwe trends. Daarom hebben wij een selectie gemaakt van de Instagram trends die wij noemenswaardig vinden: IGTV, Instagram Stickers, echt, retro & illustraties en AR filters.

Instagram trend #1: IGTV

IGTV? Ja, dat is de afkorting van Instagram TV! Bij de lancering van deze functie van Instagram had iedereen het idee dat het niet gebruikt zou worden, maar dat is nu wel anders. Steeds meer influencers gebruiken het in plaats van YouTube om hun volgers te bereiken. Zo hebben ze al hun content verzameld op één platform. Bij @nosstories werken ze heel slim met IGTV. Ze plaatsen verschillende soorten IGTV’s, maar aan het uitgelichte beeld is direct te herkennen om welke serie het gaat. Zo doen ze vaak Q&A’s met bekende Nederlanders.

Ben je al bekend met Instagram Reels?

Instagram trend #2: Instagram Stickers

Ondertussen gebruikt iedereen wel Instagram Stories, maar je kunt er zoveel meer mee dan alleen een foto of video plaatsen. Zo kun je allerlei soorten stickers toevoegen aan jouw Instagram Story:

  • Hashtagsticker: Door een hashtagsticker toe te voegen aan jouw Instagram Story is de hashtag klikbaar. Het voordeel hiervan is dat jouw Instagram Story wordt genoemd als men zoekt naar die specifieke hashtag. Hiermee vergroot je dus je bereik.
  • Mentionsticker: Dit is vrijwel dezelfde soort sticker als de hashtagsticker alleen kun je hiermee personen op Instagram noemen in je verhaal. Ook deze sticker is weer klikbaar.
  • Locatiesticker: Is jouw Instagram Story gemaakt op een bepaalde locatie? Vergeet deze dan niet te taggen. De Instagram Story wordt namelijk ook toegevoegd aan die specifieke locatie, dus hierdoor creëer je weer meer bereik!
  • Vraagsticker: Kom in contact met jouw volgers en stel ze via de vraagsticker een vraag in jouw Instagram Story.
  • Pollsticker: Nog een mogelijkheid om vragen te stellen is met de pollsticker. Vul hier zelf twee keuzes in, bijvoorbeeld ‘ja’ of ‘nee’.
  • Slidersticker: Naast de vraag- en pollsticker, is er ook nog een sticker waarmee je een vraag kunt stellen en de kijkers kunnen vegen (met de slider) hoeveel ze het ermee eens zijn.
  • Productsticker: Webshops hebben een extra sticker beschikbaar, namelijk de productsticker. Hiermee kun je een bepaald product taggen in een Instagram Story die de kijkers gelijk kunnen shoppen.
  • Muzieksticker: Je Instagram Stories wat spannender maken? Voeg er muziek aan toe met de muzieksticker.
  • GIFsticker: Wat zouden we doen zonder GIFjes? Tegenwoordig gebruikt bijna iedereen ze, ook in Instagram Stories. Zoek op een specifieke term en er komen allerlei GIFjes als suggestie tevoorschijn.
  • Aftelsticker: Kijk je uit naar een speciale datum? Laat het weten aan je volgers door deze toe te voegen aan een Instagram Story. De kijkers kunnen een herinnering van deze datum instellen en krijgen (als het zo ver is) ook een melding.

Instagram trend #3: Echt, retro & illustraties

Instagram is natuurlijk een visueel gefocust social media platform. Daarom ontstaan er ook nogal wat trends als het aankomt op het soort foto’s die worden gedeeld. Zo plaatsen veel influencers kun voornamelijk ‘echte’ foto’s, dus niet bewerkt en in real time gemaakt. Daarnaast zijn de retro vibes ook weer terug. Denk aan social posts verwerkt in een old school Windows scherm of gemaakt met Paint. Ook zien wij steeds vaker dat influencers en bedrijven illustraties gebruiken in hun posts. Van een muisicoontje tot een product volledig omgetoverd tot een illustratie.

Instagram trend #4: AR filters

Een aantal jaar geleden begon het met filters op Snapchat. Na de lancering van Instagram Stories volgde voor Instagram ook al snel de filters. De filters werden door Instagram zelf gemaakt en toegevoegd aan de app. Nu hebben de gebruikers van Instagram ook de mogelijk om zelf deze AR (Augmented Reality) filters te maken en door anderen te laten gebruiken op Instagram. Heeft een gebruiker zelf een AR filter gemaakt? Dan is dit filter zichtbaar onder een tabblad op het profiel van de Instagramgebruiker.

Meer weten over Instagram of social media in het algemeen? Neem contact met mij op!

Bron: The Big Story

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees nog meer over dit onderwerp

Inspiratie, tips en trends

Bedrijfspresentatie PowerPoint Christine
Zes Succesfactoren Voor Een Goede Website
Back To Top