Iedereen kent de grote Instagram influencers als Anna Nooshin, Negin Mirsalehi en Kaj Gorgels wel. Erg interessant om als bedrijf een samenwerking mee aan te gaan, toch? Wat heb je daarvoor nodig? Ten eerste een smak met geld. Heb jij het budget niet voor deze influencers? Geen paniek. Micro-influencers zijn dé oplossing en staan te springen om samen met jouw merk aan de slag te gaan! Waarom deze groep Instagram-sterren werken? Ik leg het hieronder uit!
Wat is een micro-influencer?
Micro-influencers hebben tussen de 5.000 – 25.000 volgers op Instagram en plaatsen alleen content over een bepaald onderwerp/categorie in een specifieke niche. Denk hierbij aan bijvoorbeeld ‘interieur’ als onderwerp in de niche ‘kinderkamer inrichting’ of ‘planten en bloemen’ als categorie, waarbij ‘kamerplanten’ dan de niche is van de influencer. Hoe specifieker je onderwerp en niche is waar je content over plaatst, hoe gerichter, waardevoller en je een bepaalde doelgroep bereikt.
Hoge engagement, vertrouwen en authenticiteit
Hoe goed is de band tussen influencer en volger? En hoe snel zijn zij geneigd boodschappen van hen aan te nemen? Micro-influencers hebben vaak een hoge betrokkenheid en interactie met hun volgers, omdat zij zich met elkaar kunnen identificeren. De micro-influencer staat namelijk dichter bij hun volgers dan de ‘grotere’ influencer. Het zou zomaar een vriend of vriendin kunnen zijn. Hun posts voelen echt en niet gespeeld aan. Daardoor stralen ze authenticiteit uit. Ze plaatsen niet alleen content om meer volgers te genereren, maar omdat ze passie en kennis hebben over specifieke onderwerpen.
Merkambassadeurs
Micro-influencers zijn niet financieel afhankelijk van hun Instagram account. Indien je als bedrijf deze influencers benaderd voor een samenwerking, willen ze (bijna) voor niets met je samenwerken. Waarom? Zij zijn juist op zoek naar bedrijven, want via jouw merk krijgen zij meer bereik. Vaak delen ze meer over je campagne of product dan is afgesproken. Gewoon, omdat ze je merk of product zo leuk vinden. Dus door samen te werken met een micro-influencer, kun je echte merkambassadeurs creëren.
Yes, ik ben overtuigd! Maar hoe vind ik micro-influencers?
Kortom, micro-influencers zijn belangrijk omdat ze zorgen voor: vertrouwen, relevant bereik, meer content en meer kwantiteit en kwaliteit. Check! Nu wil je als bedrijf gaan samenwerken met een micro-influencer. Dus hoe vind je ze?
Begin met het kiezen van de kanalen die bij de doelgroep van jouw merk passen. Zoek op Instagram naar hashtags die passen bij jouw merk. Heb je een influencer gevonden die je interessant vindt? Kijk dan ook weer naar de accounts die hij of zij volgt of die onder zijn of haar posts reageren. En dan? Gewoon (brutaal) de influencer persoonlijk benaderen met een berichtje. Grote kans dat de influencer, bij een goede match, positief reageert en het zelf ook leuk vindt om samen te werken.
Schakel 100% LEIDEN in
Geen zin om dit tijdrovende klusje zelf op te lossen? Dan schakel je ons toch gewoon in. Met kennis van zaken zorgt 100% LEIDEN dat je het juiste publiek met de juiste influencers bereikt!
Bron: Frankwatching