Skip to content

Naar wie communiceer jij? Tips & tricks om jouw doelgroep te bereiken

Myrthe de Lijster

Als bedrijf communiceer je op veel momenten naar de buitenwereld. Of dit nu via social media is, op de website of via een blog, jij verstuurt de boodschap. Maar wie ontvangt jouw boodschap? Hoe ontdek je de doelgroep en hoe ga je hier gericht naar communiceren? Ik deel een aantal handige tips en tricks, zodat elke vorm van communicatie richting jouw doelgroep voortaan raak is!

Begin bij het begin: bepalen wie de doelgroep is

Om te ontdekken wie de doelgroep is, zijn er een aantal aspecten om mee aan de slag te gaan:

  • Via het in kaart brengen van demografische criteria, krijg je een beeld over de verdeling van leeftijden en geslacht in de groep.
  • Denk ook aan de geografische criteria, want waar in de wereld is jouw doelgroep te vinden en wat is hier de cultuur?
  • Kijk ook naar de sociaaleconomische criteria, zoals het inkomen, de opleiding en baan van de personen uit je doelgroep.
  • Gedragscriteria: Hoe loyaal is jouw doelgroep en hoe vaak gebruiken zij de producten of diensten die je verkoopt?
  • Als laatst breng je de psychografische criteria in kaart. Hier kijk je naar de levensstijl en persoonskenmerken.

Wanneer je deze punten helder hebt, ga je analyseren wat de relevantie van jouw organisatie is. Ben je toegankelijk in bepaalde landen, of juist niet? Richt jouw merk zich op een bepaalde lifestyle? Treed hierbij in detail en stel persona op om jouw doelgroep zo precies mogelijk voor je te halen. Onderzoek hierna op welke kanalen jouw doelgroep te vinden is.

Een brede doelgroep, hoe verbind je die?

Je hebt een uiteenlopende doelgroep waardoor je geen duidelijk persona kan vormen. Toch is het ook voor deze groep mogelijk om gerichte communicatie te maken. Bij een brede doelgroep is het belangrijk om te focussen op hetgeen wat de groep verbindt. Zijn er bepaalde thema’s waar de groep zich veel mee bezig houdt? Of zijn er juist knelpunten waar de groep mee worstelt? Om het makkelijker te maken, kun je jouw bedachte persona’s beschouwen als een community, waarin niet iedereen hetzelfde is. Deze community heeft ook zijn eigen normen en waarden. Zodra je deze verbinding hebt gevonden, kun je nagaan hoe jouw organisatie hierop inspeelt.

Gericht en persoonlijk

Nu je een helder beeld hebt van je doelgroep, wil je hier natuurlijk gericht voor schrijven. Dan is het belangrijk om op onderzoek uit te gaan. Denk aan taal, de juiste toon en jargongebruik. Breng dit helder in kaart. Bekijk de kanalen waar jouw doelgroep te vinden is, op welke manier wordt hier gecommuniceerd? Wat is de uitstraling van de posts die worden geplaatst? Kijk bij dit laatste bijvoorbeeld ook naar kleuren en beelden om de gehele sfeer te peilen. Hiermee kun je aan de slag en maak je gerichte communicatie, waarmee jouw organisatie de juiste betrokkenheid met de doelgroep zal genereren.

Bij een brede doelgroep kun je ervoor kiezen om de groep in subgroepen in te delen. Niet elke subgroep is op elk kanaal te vinden. Bekijk per kanaal welke subgroep je hiermee kunt bereiken en pas je communicatie hierop aan. Zo komt jouw boodschap bij iedereen in de doelgroep aan.

100% een succesvolle strategie

De doelgroep maakt een belangrijk onderdeel uit van de communicatiestrategie. Laat ons je helpen met het opstellen van een passende en succesvolle communicatiestrategie voor jouw organisatie. De manier om betrokkenheid met jouw doelgroep te genereren en hiermee jouw organisatie laten stralen. Kom je een keertje langs om te sparren? Neem contact met ons op.

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees nog meer over dit onderwerp

Inspiratie, tips en trends

Back To Top