Iedere maand praten we je bij over de nieuwe tools en features die op social media zijn gelanceerd. Met zoveel kanalen en bizar veel gebruikers zijn er natuurlijk ook ontelbare wensen om de platforms nog beter te maken en jouw gebruik te verhogen. Houd je vast…
Instagram Shopping voor MKB en influencers
Let’s shop…! Vanaf 9 juli kan iedereen met een zakelijk account de e-commercefunctie Instagram Shopping activeren. Dat maakt het zeker interessant voor bedrijven die (nog) geen eigen webshop hebben, maar Instagram wel actief gebruiken. Dat is namelijk een voorwaarde om Instagram Shopping te mogen gebruiken. Je moet actief posten en een stabiele of groeiende fangroep hebben. Dus richt je productfeed vanaf 9 juli in met je producten en start met advertenties om je producten onder de aandacht te brengen bij jouw doelgroep. En start met verkopen via Insta!
TikTok for Business
Oké, de grootste groep gebruikers van TikTok is tussen de 16 en 24 jaar. Maar de generatie die TikTok gebruikt veranderd snel en dus wordt het voor merken interessant om zich ook op TikTok te begeven. Hallo TikTok for Business! De bron voor succes op TikTok is authentieke entertainment, humor en fun. Het daagt je als merk dan ook uit om creatief te zijn, want alleen dan bereik je jouw doelgroep. Doe mee met challenges (of begin er zelf eentje), gebruik de juiste hashtags en wees uniek. Daarna kun je alleen nog maar afwachten. Anders dan op de bekende social media kanalen bepaalt TikTok wie jouw content te zien krijgt. Dit kun je dus niet zelf targetten als bedrijf. Er zijn vier mogelijkheden om te adverteren op TikTok als bedrijf met jouw merk:
- Brand takeovers: advertenties die in de tijdlijn van een gebruiker te zien zijn voor andere content. Een link in de advertentie brengt je naar een landingspagina. Per dag kan er maar 1 advertentie per categorie per tijdslot getoond worden.
- Native ads: video ads die te zien zijn tussen content van gebruikers. Deze ads kunnen tussen de 9 en 15 seconden duren en hebben een button.
- Sponsored hashtag challenges: jouw merk betaalt voor een gesponsorde hashtag challenge en krijgt een custom banner op de Discovery pagina. Klik je op de banner, dan kom je op een hashtag-pagina met video’s die jezelf kunt plaatsen en de challenge en het merk promoot.
- Branded lenses: ontwerp je eigen TikTok filter voor jouw merk. Gebruikers op TikTok kunnen jouw filter selecteren. De filter is dan 10 dagen te zien.
LinkedIn lanceert vele nieuwe functies voor bedrijven; Stories, Events, Video’s en Polls
- Sinds 13 mei zijn ook de stories op LinkedIn uitgerold in Nederland. Gebruik jij ze al? Persoonlijk kun je nu dus een foto of video 24 uur laten zien aan jouw LinkedIn connecties. Update 30 juni: Voor bedrijven is deze feature nu ook beschikbaar!
- Organiseert jouw bedrijf regelmatig events voor zakelijke klanten? Dan kun je jouw event nu ook op LinkedIn bekend maken. Is het een online event of heeft het een fysieke locatie? Is het openbaar of is de uitnodiging alleen geldig als je de link naar het event bezit? Het werkt eenvoudig en snel. Organiseer je veel webinars? Superhandig om deze feature te gebruiken.
- Zet een poll in! Verwijderde Facebook de poll nog jaren geleden. LinkedIn zet hem juist actief in. Zodra je een bijdrage opstelt, kun je kiezen uit de optie ‘Opiniepeiling opstellen’ en voilà. Geef je vraag op, de opties en de duur van de poll aan en je krijgt als bedrijf inzicht in de mening van jouw volgers.
- Ook LinkedIn vindt video steeds belangrijker worden. Daarom zie je nu op jouw bedrijfspagina ook een tabblad ‘Video’s’. Jouw video wordt ook bovenaan je tijdlijn geplaatst en extra uitgelicht.
- Nodig je eerstegraads connecties actief uit om jouw bedrijfspagina te volgen. Iedere maand krijgen de beheerders van een pagina een gezamenlijk aantal credits om connecties mee uit te nodigen de pagina te volgen. Je begint met 100 credits dus begin met uitnodigen maar!
Trends op social media
Iedere maand houden we je op de hoogte van de laatste nieuwe features en lanceringen op het gebied van social media in Nederland en wat jij met jouw bedrijf of merk daarmee kan doen. Wil je nu al weten wat je met je merk moet doen online? Bel Danielle gerust voor een afspraak.
Bron: Emerce