Ga naar hoofdinhoud

Pinterest Presents 2022: Verrassende trendvoorspellingen van Pinterest

Laura Hooreman

Pinterest event 2022

Pinterest heeft een aantal nieuwe tools aan hun platform toegevoegd die voor ons als marketeers en voor jou als ondernemer heel nuttig zijn. Voor de introductie van deze tools had Pinterest een event georganiseerd: Pinterest Presents 2022. Door hun prikkelende uitnodiging werd het voor mij duidelijk dat het hier om een event ging dat wij niet mochten missen. En inderdaad, dit was een event waarvan ik blij ben dat ik het event heb bijgewoond. Pinterest ken ik als inspiratieplatform, maar wat maakt hen nu exclusief tegenover andere populaire platforms? En wat is de toegevoegde waarde van de nieuwe tools? Dat en meer heb ik gebundeld in deze blog!

Functie van Pinterest

Ben Silbermann, CEO van Pinterest, trapte het online event af met filosoferende woorden: “Volwassenen brengen tegenwoordig de helft van hun tijd door op digitale media. Verrijkt al die tijd ons of put ons uit? Brengt het ons dichter bij een leven waar we van houden of leidt het ons ervan af?” In diezelfde introductie vertelde Silbermann dat de huidige digitale media al vol zitten met diensten die mensen helpen hun leven op anderen te projecteren. Dat is ook niet zo gek, want mensen hebben een plek nodig waar ze kunnen ontdekken wat ze leuk vinden, wat ze willen en wie ze zijn. Het liefst met de hulp van ’s werelds meest inspirerende merken en makers. Op al die punten speelt Pinterest in. Ze is een platform waar mensen inspiratie opdoen en alles verzamelen om een ​​leven op te bouwen waar ze van dromen.

“Pinterest is niet zoals elk ander platform. Ze heeft geen duidelijk gedefinieerde competitieve set. Ze past niet in één hokje, maar dat zijn juist een van de belangrijkste redenen waarom we graag met Pinterest werken.”

– Chief Digital Officer en Chief Strategy Officer bij Omnicom, Henry Rowe

NIEUW: Pinterest Trends

Trends voorspellen met Pinterest

Bij de meeste trendrapportages wordt gekeken naar wat er is gebeurd. Dat betekent dat je eigenlijk zo goed als te laat bent om effectief op de trends in te spelen. Met de nieuwe Pinterest trendtool kijk je niet terug, maar vooruit. Hoe kan dat? Mensen gebruiken Pinterest om te plannen. Dat maakt dat het platform vol zit met toekomstvoorspellingen van jouw publiek en dát creëert een gouden kans voor jouw merk. Je hebt daarmee namelijk een reële kans om de trend te bezitten én waar te maken voor jouw publiek.

Bouw meer relevante, effectieve campagnes

Trends volgen en voorspellen is dus de focus op Pinterest. Met de nieuwe Pinterest Trends-tool ‘Altbashes’ volg je trends nu wereldwijd terwijl ze veranderen en evolueren. De trends die je volgt kun je ook ordenen op jouw doelgroep. Zo bouw je dus meer relevante en effectieve campagnes. Als je filtert op een leeftijdscategorie in de trendtool van Pinterest, kun je de hieruit vooruitkomende verrassende inzichten gebruiken om je inkopen nog slimmer te doen. Op die manier heb je een serieuze voorsprong op jouw concurrenten.

Pinterest-trends zijn voorspellend

Eén van de voorspellingen die Pinterest tijdens het event deelde is dat mensen ‘celebrations’ zullen omarmen: de ondergewaardeerde momenten in het leven en de mijlpalen die nieuwe hoofdstukken openen.

“Own the trend that has starts earlier, grows faster, and lasts longer.”

Pinterest Shopping

Nieuw: Your Shop!

Wist je dat online shoppen een grote trend is op Pinterest? Tan France, een stijlexpert en ontwerper, presenteerde de nieuwe Pinterest tool ‘Your Shop’. Met Your Shop creëert Pinterest een op maat gemaakte winkelervaring vol producten en merken. Na gebruik blijkt dat shoppers op Pinterest veel meer besteden en kopen dan shoppers op concurrerende platforms. Ze bekijken meer items, hun winkelmandje is 85% meer gevuld en hun totale bestelwaarde is ook hoger. Maar dat is niet alles. Uit de analyse van Pinterest blijkt dat shoppers op Pinterest meer openstaan voor nieuwe merken en loyaler zijn als ze een merk vinden waar ze dol op zijn.

Pinterest Merchant Details

Een merk zoveel meer dan een set producten. De merkwaarden die je aan jouw dienst of product koppelt is steeds belangrijker om je te onderscheiden in de markt. De kenmerken die jouw merk karakteriseert draagt bij aan de likeability. De nieuwe functie van Pinterest ‘Merchant Details’ speelt daarop in waarmee merken met een geverifieerd profiel hun eigen waarden en communities bovenaan hun profiel kunnen laten uitlichten. Dat betekent dat als jouw merk milieuvriendelijk of inclusief is, je misschien in aanmerking komt om die waarde op je profiel te vermelden.

Pinterest heeft een onderscheid gemaakt van vijf verschillende merkwaarden:

  • Milieuvriendelijk
  • Inclusief
  • Steunt goede doelen
  • Persoonlijk tintje
  • Verantwoorde materialen

Op die manier bereik je nog meer de gewenste doelgroep.

Kortom, Pinterest heeft heel wat nieuwe tools die veelbelovend zijn op het digitale veld van trends en shoppen. Ik vond het erg inspirerend hoe Pinterest zichzelf presenteerde als een plek waar mensen hun tijd kunnen besteden aan het investeren in hun eigen leven in plaats van door dat van anderen te scrollen. Het Pinterest event heeft mij weer helemaal op de hoogte gebracht van de laatste trends.

Ook aan de slag met Pinterest voor jouw bedrijf of merk? Wij helpen graag! Bel of mail ons, dan plannen we een afspraak in om kennis te maken.

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees nog meer over dit onderwerp

Inspiratie, tips en trends

Social Media Trends 2023
Back To Top