skip to Main Content

Japanmuseum SieboldHuis. Een stukje Japan in Leiden

Japanmuseum SieboldHuis is een onafhankelijke stichting, opgericht in 1999, met als doel de bijzondere en lange relatie tussen Japan en Nederland tentoon te stellen. Het museum opende in 2005 haar deuren. Naast tijdelijke tentoonstellingen, met uiteenlopende Japan-gerelateerde onderwerpen, biedt het SieboldHuis met de vaste Siebold-collectie het mooiste uit het oude en nieuwe Japan. Prenten, lakwerk, keramiek, fossielen, herbaria, geprepareerde dieren, munten, kleding, oude landkaarten en honderden andere schatten. Alles is tussen 1823 en 1829 in Japan verzameld door de arts Philipp Franz von Siebold. Deze voorwerpen komen uit de collecties van Naturalis Biodiversity Center, Nationaal Museum van Wereldculturen en de Universiteit Leiden.

Het museum

Voor jong en oud

Musea zijn in mindere maten populair bij jongeren, wat jammer is, want Japanmuseum SieboldHuis heeft zo veel moois te bieden voor zowel jong als oud. Dit proberen wij via verschillende social media platformen te laten zien! Aan de hand van foto en video content betrekken wij zowel jonge als oude bezoekers bij de verschillende tentoonstellingen.

Een stukje Japan in Leiden

In het SieboldHuis waan je je voor héél even in Japan. Of je nu houdt van traditionele Japanse kunst, of komt voor de specifieke tijdelijke tentoonstelling. Voor iedereen wat wils. Kun je maar geen genoeg krijgen van alle kunst? Dan kun je thuis je kennis over Japan nog verder verbreden met onze (online) gecreëerde content!

Japanmuseum SieboldHuis

Tentoonstellingen

Van kattenliefhebbers tot fans van Japanse historie

Japanmuseum SieboldHuis heeft naast een vaste expositie ook een tijdelijke, steeds veranderende tentoonstelling. Begin dit jaar stond de tentoonstelling NEKO ‘De kat in de Japanse kunst’ centraal. Ons werd gevraagd of wij konden helpen bij het bereiken van een nieuwe doelgroep voor deze tentoonstelling. Natuurlijk kunnen wij dat. Door inzet van communicatie via social media en gebruik te maken van social advertising.

Toepassing van videocontent zorgt voor meer beleving en online acties genereren engagement. Uiteindelijk heeft dit ervoor gezorgd dat de social media kanalen van het Japanmuseum SieboldHuis tot wel 60% gegroeid zijn in volgers. Voor de huidige tentoonstelling ‘De bom. 75 jaar na Hiroshima en Nagasaki’ gaan wij weer een andere weg inslaan. Een nieuwe doelgroep met andere interesses vraagt om een vernieuwende aanpak. Monitoren wat de posts online doen en hoe wij nog meer engagement kunnen behalen. Dat is waar wij mee bezig zijn op dit moment.

Back To Top