skip to Main Content

Psychologie en social media gaan hand in hand

Charlotte Baay

Social media houden vandaag de dag veel meer in dan alleen mooie plaatjes, korte blogs of updates over je persoonlijke leven. Wat ooit begon als een platform voor studenten van Harvard, is nu uitgegroeid tot het grootste wereldwijde social media platform. Dan heb ik het natuurlijk over Facebook. En wat dacht je van Twitter? In het leven geroepen om te microbloggen, dat vervolgens zo succesvol werd door de real-time interactiemogelijkheid. Inmiddels is het uitgegroeid tot een wereldwijd platform voor klantcontact, status updates en nieuwsberichten. Maar… laten we vooral Instagram niet vergeten. Ooit begonnen als een online fotoalbum en nu hét social mediakanaal van deze tijd. Hierop kun je foto’s en video’s op allerlei manieren delen met filters waarbij het tegenwoordig ook mogelijk is om producten te tonen en te verkopen via Instagram Shopping. Kortom, deze social mediakanalen zijn in korte tijd gigantisch gegroeid en worden massaal ingezet. Maar hoe word je op social media als bedrijf succesvol? En met welke psychologische elementen moet je rekening houden? Dat vertel ik je graag in deze blog.

Een ijzersterke social mediastrategie is onmisbaar

Niet alleen voor privégebruik maar vooral ook voor zakelijk gebruik wordt social media massaal ingezet. Social media behoren tot een essentieel onderdeel van de marketingstrategie. Tegenwoordig red je het niet meer op deze kanalen door maar gewoon ‘wat’ te plaatsen. Een ijzersterke social mediastrategie is noodzakelijk om op te vallen; een community op te bouwen en engagement en conversies te behalen.

Elementen uit de psychologie in jouw social mediastrategie

Wist je dat je bij het opzetten van jouw social mediastrategie ook een aantal basiselementen vanuit de psychologie bij komen kijken?

Vertrouwen

Vertrouwen is de basis voor elke relatie. Dus ook voor een relatie tussen een bedrijf en een (potentiële) klant. Social media zijn hierin geschikte platformen om vertrouwen tussen jouw bedrijf en een (potentiële) klant op te bouwen. Via social media platformen kun je je als bedrijf ‘menselijk’ opstellen, geef je de mogelijkheid om vragen te beantwoorden, geef je inzicht in het bedrijf en vertel je actief jouw verhaal. Dit draagt allemaal bij aan het vertrouwen en dat wil je jouw (potentiële) klanten graag geven, toch?

Positiviteit

Mensen een goed gevoel geven en inspelen op positiviteit zijn belangrijke elementen in de social mediastrategie. Dit omvat onder andere de kleuren die je gebruikt, de taal en de foto’s. Spreken jouw posts jouw volgers aan? Uit verschillende onderzoeken is namelijk gebleken dat informatie langer blijft hangen als het op een positieve en pakkende wijze wordt gebracht. Onthoud: positiviteit in jouw social mediastrategie boeit en bindt.

Visueel

Het is algemeen bekend dat het menselijk brein visueel is ingesteld. We onthouden simpelweg dingen sneller als het visueel is gepresenteerd. Een video, illustratie of foto is ‘key’ om jouw (potentiële) klanten te beïnvloeden en jouw bedrijf een plekje te laten veroveren in hun brein. Laat social media nou een prachtige manier zijn om hierop jouw merk visueel te presenteren.

Influencers

Het fenomeen FOMO, ook wel Fear Of Missing Out, is bij veel mensen erg sterk. Social media hebben dit fenomeen nog sterker gemaakt omdat we 24/7 zien wat andere mensen aan het doen zijn. Hierdoor worden we geconfronteerd met ‘hoe leuk het leven van een ander is’. Dit zorgt ervoor dat men tegenwoordig steeds vaker bang is om iets te missen en dat het gevoel van ‘erbij’ horen steeds sterker wordt. Ook influencers spelen hierop in. Zodra zij een product of dienst aanbevelen, wordt dat product massaal gezocht en gekocht. Influencers spelen dus in op het gevoel van ‘niks willen missen’ en de extreme behoefte van mensen om ‘erbij’ te willen horen. Een perfecte ‘psychologische’ tool om in te zetten op social media.

Succes behalen op social media?

Het begint allemaal met een social mediastrategie. Wil je meer weten of heb je hulp nodig? Bel mij gerust eens op of stuur een e-mail.

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees nog meer over dit onderwerp

Inspiratie, tips en trends

Dit Zijn Dé Trends Op Het Gebied Van Social Media Voor 2022
Back To Top