Eventjes terug naar de basis… Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel in het Nederlands Zoekmachineoptimalisatie. Dit kan zowel technisch gerealiseerd worden, maar ook op contentgebied. Wat zijn de contentbasics voor SEO? Hieronder volgt een SEO-checklist voor 2018.
SEO-checklist 2018
- Schrijf unieke content
Wees authentiek. Dit blijft voor altijd en eeuwig hoe jij je onderscheid in de markt. Gold in de ‘80’s en nu nog. Kopieer geen content van andere websites af, maar schrijf zoveel mogelijk zelf. Haak bijvoorbeeld wel in op een actualiteit in jouw branche, maar laat jouw kennis, expertise en mening op een onderwerp terugkomen. - Focus op je bezoeker
Wie is jouw doelgroep online? En waar is deze doelgroep naar op zoek? Maak dus effectieve content en zorg dat de bezoeker niet verdwaalt. Hoe hoger de ‘dwell time’, hoe beter, want de bezoeker blijft langer op jouw website en keert minder snel terug naar zijn zoekresultatenpagina in Google. - Focus in je content
Bepaal over welk onderwerp je je doelgroep wil bereiken. Gebruik de Google Zoekwoordenplanner in Adwords om op dat onderwerp het zoekverkeer te bepalen op keywords. Stel een top 5 van zoekwoorden (let op: niet alleen enkele zoekwoorden, maar juist ook zoekwoordcombinaties!) op dat onderwerp op en neem deze mee in je tekst. Zoekmachines worden steeds slimmer dus omschrijf je onderwerp met synoniemen van je focus-zoekwoord.
- Deel je content in
Met de zoekwoorden in je achterhoofd deel je je tekst in. Deze woorden moeten terugkomen in:
- Titel
- Meta description (max. 320 karakters)
- URL van je pagina
- H1
- In de 1e alinea of 100 woorden
- Een enkele keer in H2 of H3 koppen
- Als interne links (alsjeblieft geen links onder ‘klik hier’, maar juist onder een zoekwoord en het liefst 3 interne links per pagina)
- Als uitlink naar een autoritatieve website toe (linkwaarde)
- In je snippet (het zoekresultaat op Google naar jouw pagina toe)
- Vergeet je afbeeldingen niet van content te voorzien
Content is niet alleen tekst, maar juist ook beeld. Bezoekers worden steeds luier en beeld ‘leest’ nou eenmaal eenvoudiger. Zorg dat dit beeld ook in Google vindbaar is. Dus zorg dat het relevante zoekwoord ook in de bestandsnaam van de afbeelding terugkomt, vul de alt-tekst in en comprimeer de afbeeldingsgrootte voor optimale laadsnelheid. - Meten = weten
Zorg dat je natuurlijk wel kunt meten wat je online aan het doen bent. Google Analytics ingericht met doelen en filters? Google Search Console gekoppeld? Doe je aan Google Adwords koppel deze dan ook goed met je Google Analytics en vooral Duik in je statistieken en kijk wat de bezoeker doet op je website. - Technische optimalisatie
Zonder hier al te diep op in te gaan, zorg er in ieder geval voor dat je op technisch gebied het volgende hebt geregeld:
- SSL certificaat
- Snelle laadtijd (Check dit met Google PageSpeed Insights)
- Responsive website die super mobielvriendelijk is
- Zorg dat je website niet geblokt is voor Google spiders
- Voeg je sitemap toe aan Google Search Console
- Monitor je errors, zoals 404-pagina’s en los deze problemen op.
100% LEIDEN is SEO specialist
Brengt deze checklist niet het gewenste resultaat op SEO-gebied? Of heb je gewoon geen tijd om dit zelf te doen? Dan zijn wij jouw SEO-specialist dichtbij. Maak een afspraak met onze SEO-expert Danielle. Tot snel in Leiden!