Ben je bekend met het fenomeen dat je gehoor op een gegeven moment een bepaalde frequentie niet meer kan horen als je volwassen bent? Maar dat kinderen dit geluid wel nog kunnen horen? Dit lijkt voor velen ook van toepassing te zijn met Snapchat. Het is tegenwoordig overal, maar wat de lol ervan is? Toch is Snapchat een geweldig medium om jouw doelgroep te bereiken. Zorg daarom dat je de taal spreekt, of op zijn minst begrijpt. Wij leggen graag uit wat Snapchat is en natuurlijk helpen wij om dit medium in te zetten voor jouw bedrijf.
Okay, maar wat is Snapchat dan?
Snapchat is ten eerste een ‘messaging app’. Het wordt vooral gebruikt om visuele berichten naar elkaar te sturen. Meestal gebeurt dit 1 op 1, soms naar meerdere mensen. Het wordt vooral tussen vrienden gebruikt, maar het kan ook naar mensen die je niet kent. Dit wordt over het algemeen niet zo beleefd bevonden. Iemand lastigvallen met jouw vertelsels zonder dat deze persoon hier om heeft gevraagd, wordt als spam ervaren.
De stories en live stories van Snapchat
Dan zijn er nog de ‘stories’. Dit is te vergelijken met de status updates op Facebook. Het is een 24-uurs compilatie van foto’s of video’s van iemands account. Het mooie hiervan is dat je die selfie niet hoeft te sturen naar al je vrienden op Snapchat, mensen beslissen zelf of ze willen kijken naar wat je hebt geplaatst. Dit voelt voor een groot deel als de sociale media die we al kennen. En heeft dus een minder hoog spam-gehalte.
Dan zijn er ook de ‘live stories’ van dingen die op dit moment bezig zijn. Het kan lokaal zijn, of internationaal. Het is een beter medium dan Twitter voor nieuws over events die op dat moment gebeuren, omdat het vaak visueler is dan de 140 karakters tellende tweets. Veel mensen kennen deze functie nog niet echt, maar het kan een bron van informatie zijn voor het nieuws wat op dat moment gebeurd. In Nederland is dit nog niet zo ingeburgerd, maar je kan live meekijken met een belangrijke voetbalwedstrijd en de sfeer van het stadion proeven, bij wijze van spreken.
Discover
Als laatste is er Discover. Hier vind je media van grote bedrijven. Het toont de professionele snaps van bedrijven als Vice, Buzzfeed, maar ook CNN en National Geographic kun je hier vinden. Het is een goede inspiratiebron om te kijken wat je allemaal kan doen met Snapchat. De informatie die hier voorbij komt verwijst over het algemeen naar de website van het bedrijf, net als veel Facebook berichten bijvoorbeeld doen. Neus hier eens rond, het is zeker een vermakelijks tijdverdrijf!
Navigatie, hoe kijk ik rond in Snapchat?
De eerste keer dat je Snapchat opent, weet je niet waar je moet beginnen. Je komt in Snapchat al heel ver met de bekende swipe-bewegingen, naar boven en onder, links en rechts. Maar waar kom je dan terecht?
Profiel (naar beneden)
Als je Snapchat opent, kom je meteen bij de camera (als je pech hebt de selfie camera) waar je de snaps kunt maken. Hier vind je boven het Snapchat spookje waar je je profiel kunt bewerken en je vriendenlijst kunt bekijken. Als er een geel vakje om heen zit, zijn er nieuwe vrienden die jou hebben toegevoegd. Je komt hier ook door naar beneden te swipen. Je kunt hier een profielfoto toevoegen of je naam veranderen. Hieronder staat ook je snapchatscore. Als je veel op Snapchat doet, heb je een hoge score, doe je weinig dan heb je een lage score. Weer terug naar de home door omhoog te swipen, heb je links je persoonlijke berichten en snaps, en rechts de stories van bedrijven en vrienden.
In de stories (naar rechts)
Als je naar rechts swipet, kom je bij de stories. Hier zie je de professionele stories van bedrijven, en van de mensen in de vriendenlijst. Hier vind je ook wat er ‘Live’ bezig is. Je hebt een story geopend en nu zit je er in vast! Geen paniek, swipe naar beneden om het te sluiten, omhoog om te chatten of te lezen en naar links voor de volgende.
In de berichten of snaps
Als je naar rechts hebt geswiped dan kom je bij je berichten-inbox. Hier zie je een lijstje met namen en gekleurde vierkantjes. Als ze gevuld zijn, dan zijn ze nieuw. Zijn het alleen de omlijningen, dan heb je de snap al gezien en geopend. Blauw is een tekstberichtje. Is het een rood vierkantje, dan is het een foto. Een paarse is een video met geluid.
Begrijp je nu iets beter wat het spookje allemaal kan doen?