Ga naar hoofdinhoud

TikTok versus Instagram Reels, wat kies jij?

Jasmijn de Groot

De afgelopen jaren heeft TikTok een grote sprong gemaakt in populariteit. De groei van TikTok gaat gestaag door, want het aantal gebruikers is met 75% gestegen ten opzichte van 2021. Het platform telt in Nederland maar liefst drie miljoen gebruikers. Niemand kon om de populaire app heen, zo ook Instagram niet. In augustus 2020 introduceerde Instagram de Reels-functie binnen de app. TikTok draait om korte, grappige filmpjes en dit is precies wat Instagram Reels ook is. TikTok en Reels kennen daarom veel overeenkomsten, maar er zijn ook verschillen. Ik vertel je graag meer over de overeenkomsten én verschillen tussen de twee platforms en wat ze kunnen betekenen voor de naamsbekendheid van jouw bedrijf.

Overeenkomsten TikTok en Reels

Videocontent is goed om in te zetten als je het bereik en engagement onder jouw publiek wilt vergroten. TikTok en Reels zijn beide gemaakt voor het delen van videocontent, dus deze platformen bieden kansen voor jouw bedrijf. De belangrijkste overeenkomsten tussen TikTok en Instagram Reels zijn de handige features zoals de slowmotion-beelden en het aftellen voordat je begint met opnemen. Daarnaast bevatten beide apps een bibliotheek met muziek die je als achtergrondmuziek kan gebruiken. Ten slotte kan je zowel met TikTok als Reels filters en effecten toevoegen aan jouw video.

Verschillen TikTok en Reels

Er zijn dus een aantal gelijkenissen te vinden tussen TikTok en Reels, maar toch zijn er genoeg verschillen tussen de twee videocontentplatforms, namelijk:

Reels als aanvulling op andere functies

Een van de grote verschillen is dat TikTok een eigen app heeft terwijl Reels ingebouwd zit in Instagram. Hierdoor draait TikTok puur en alleen om de videocontent, terwijl Instagram nog een tal van andere functies heeft, zoals Stories, foto’s, langere video’s en shopping. Hierdoor zijn de video’s meer verborgen dan de video’s op TikTok. Om een Reel te bekijken, moet je navigeren naar een speciaal tabblad, terwijl je op TikTok direct op de For You page komt. Dit is de pagina waar je – voor jou aanbevolen – videocontent ziet.

Maximumduur video’s

Waar zowel TikTok als Instagram begon met video’s van maximaal vijftien seconden, is dat nu een flink verschil. Sinds februari 2022 kunnen video’s op TikTok maar liefst tien minuten duren, terwijl Instagram video’s van ‘maar’ 60 seconden ondersteunt. TikTok zegt zelf dat ze met de uitgebreide videolengte creators meer ruimte geven om hun creativiteit te uiten.

Algoritme

Als TikTok-gebruiker zie je op de For You page veelal content dat goed aansluit bij je interesses. Het algoritme van TikTok houdt namelijk rekening met video’s die je afkijkt, video’s die je leuk vindt of video’s waarbij je actief bent in het reactiegedeelte. Daarnaast kijkt TikTok veel naar hashtags. Als je bijvoorbeeld veel video’s kijkt waarbij #coffee is gebruikt, komen vaker andere video’s met diezelfde hashtag voorbij. Instagram heeft een veel minder uitgebreid en georganiseerd algoritme wat betreft Reels. Dit komt voornamelijk doordat Instagram zich op verschillende contentvormen richt en niet op enkel video, zoals TikTok.

Bereik en volgers

Omdat TikTok een relatief nieuw platform is, moet je daar opnieuw beginnen met het opbouwen van je volgersbase. Op Instagram plaats je Reels op je bestaande (bedrijfs-)account, dus daar heb je al een publiek: je huidige volgers. Hierdoor zal je, als je nieuw bent op TikTok, meer bereik hebben met een Instagram Reel dan met een TikTok. Daarentegen is de kans op viraal gaan wel groter op TikTok dan op Instagram.

Dus, hoe ga jij jouw naamsbekendheid en engagement te vergroten?

Na het lezen van al deze informatie neig je wellicht al wat meer naar één van de twee platformen om de naamsbekendheid van jouw bedrijf te vergroten. Zowel TikTok als Instagram Reels hebben hun voordelen, dus het is niet gemakkelijk om een keuze te maken. Het is belangrijk om voor jezelf af te wegen of je je bestaande Instagram account wilt uitbreiden of een nieuw kanaal wilt opzetten op TikTok. Daarnaast is het cruciaal om te weten op welk platform jouw doelgroep zich bevindt. Heb jij al een keuze gemaakt? Of zet je misschien wel TikTok én Reels in? Niks is te gek, dus laat je creativiteit de vrije loop en kijk wat jouw bedrijf kan bereiken met TikTok en Instagram Reels!

Advies nodig? Stuur mij een e-mail. Dan denk ik met jou (en jouw bedrijf) mee.

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees nog meer over dit onderwerp

Inspiratie, tips en trends

Jordy 100% Leiden
Junior Webdeveloper 100% Leiden
Back To Top