De immens populaire app TikTok heeft in een mum van tijd miljoenen gebruikers verkregen. Het valt echter wel op, dat hier maar weinig (Nederlandse) bedrijven tussen zitten. Voelen ondernemers zich niet welkom, omdat er bijvoorbeeld geen specifieke features voor bedrijven zijn zoals andere sociale media dit wel heeft? Of is het misschien toch net iets te ver uit onze comfortzone? Ik vertel je graag hoe je TikTok kunt inzetten voor jouw onderneming.
Wat is TikTok?
TikTok, ook wel bekend onder de naam Musical.ly voor de ervaren gebruiker, is een platform waar korte, grappige filmpjes op gedeeld worden die van over de hele wereld bekeken worden. Het platform is met name onder jongeren tussen de 10 en 19 jaar oud enorm populair. Daarnaast vinden ook steeds meer bekende YouTubers en influencers hun weg op het platform. Voor de influencers, en dus ook ondernemingen, die zich richten op jongeren, kan TikTok een goede tool zijn om de doelgroep te bereiken. Tot nu toe zijn er nog niet veel bedrijven op het platform te vinden. Dit biedt dus zeker kansen voor de Nederlandse ondernemers van nu.
Tips voor het inzetten van TikTok voor jouw onderneming
TikTok heeft dan misschien nog geen aparte features voor bedrijven, maar dat betekent niet dat je TikTok niet zakelijk in kunt zetten. Wanneer je nu instapt en TikTok op de juiste manier weet in te zetten, kan je je engagement met je doelgroep flink vergroten. Ik geef je vijf bruikbare tips om optimaal gebruik te maken van TikTok.
- Neem een Pro-account. Wanneer je een account aanmaakt op TikTok, krijg je een standaardaccount. Door over te stappen naar een gratis Pro-account krijg je toegang tot uitgebreide statistieken. Zo krijg je inzicht in videoviews, volgers, profielweergaven, best bekeken video’s en demografische volgersinformatie.
- Maak gebruik van hashtags om je bereik te vergroten. De gemiddelde post bevat zo’n 2 tot 6 hashtags. Gebruik er niet te veel, maar alleen de belangrijkste hashtags. Het kan slim zijn om een eigen campagne-hashtag te bedenken. Zo zijn alle posts van een campagne terug te vinden onder een hashtag.
- Maak gebruik van ondertiteling. In de videomarketingwereld pleit iedereen voor ondertiteling van video’s, vanwege het feit dat men vaak video’s kijkt op de telefoon zonder geluid.
- Koppel YouTube of Instagram aan je TikTok account. Het is op TikTok helaas nog niet mogelijk om een klikbare link naar je website toe te voegen aan je profiel. Wat wel kan is je YouTube kanaal of Instagram account koppelen en daarop een directe link naar je website delen.
- Zet een influencer in. Deze zijn massaal te vinden op TikTok en voeren hier ook betaalde campagnes op uit. Jongeren bereiken via een influencer op TikTok is ideaal wanneer je als bedrijf moeite hebt om in de juiste TikTok-vibe te komen.
Kom uit je comfortzone en stap over
Laat je vooral niet tegenhouden door het feit dat TikTok een heel ander medium is dan dat je misschien gewend bent. Jongeren zullen het echt waarderen wanneer je erin slaagt om in de TikTok-vibe te komen en je het durft om met jouw onderneming humoristische video’s te maken. Dit kan je imago zeker versterken. Zit je toch nog met twijfels? Neem contact op! Wij helpen je graag op weg met het maken van unieke en baanbrekende TikTok video’s. Zo kun jij je focussen op andere belangrijke zaken binnen jouw bedrijf.