skip to Main Content

Optimale User Experience: 5 tips

Optimale User Experience: 5 Tips

Een veelbesproken onderwerp binnen de artistieke wereld van design is het onderdeel UX, ofwel User Experience. Heb jij jouw UX al onder de loep genomen? Is deze niet optimaal dan komen bezoekers niet meer terug en blijven conversies uit…

Wat is user experience?

Wanneer een gebruiker een website bezoekt, is het essentieel dat hij een bepaald gevoel meekrijgt van jouw website: de ‘User Experience’. Een goede UX zorgt voor terugkerende bezoekers en meer conversies! De User Experience wordt bepaald door meerdere factoren. Een paar voorbeelden:
• Is de navigatie duidelijk?
• Kan jouw doelgroep in een paar kliks vinden waar hij/zij naar op zoek is?
• Spreekt het ontwerp aan?
• Werkt de website goed op mobiel of tablet?

Verbeter de UX van jouw website

Tip 1: Verminder het aantal clicks

Niets is zo irritant als steeds opnieuw op een button of link te moeten klikken. Wanneer je naar een interessante pagina of doel wil navigeren, is het verminderen van het aantal clicks van cruciaal belang. Hoe sneller een bezoeker zijn informatie vindt, hoe gebruiksvriendelijker jouw website is. Zo houd je je website bezoekers te vriend!

Tip 2: Keep it simple

Ben je tevreden over de “look and feel” van jouw website, maar lopen bezoekers geregeld vast in een groot doolhof? Houd het simpel. Iets wat gemakkelijk te begrijpen is, zal over het algemeen eenvoudig in gebruik zijn. Voorkom dat de bezoeker afhaakt en naar de concurrent verhuist. Denk aan veelgebruikte functionaliteiten en patronen, zoals herkenbare filtermogelijkheden, buttons, hover effecten, formulieren en andere usability mogelijkheden.

Tip 3: Verlaag de drempel voor gebruik

Stel jezelf altijd deze vraag: “hoe ervaart een bezoeker mijn website?”. Verplaats jezelf eens in de bezoeker. Kan het vlotter? Kom ik problemen tegen? Kom ik snel tot mijn doel?. Zorg bij nieuwe functionaliteiten ervoor dat de moeilijkheidsgraad minimaal is. Wanneer gebruikers nieuwe functies tegenkomen is het belangrijk dat deze eenvoudig zijn. Zo ervaren zij een positieve ervaring en voorkom je afhakers.

Onmisbaar

Voldoen jouw pagina’s al aan de UX-regels die iedere pagina eigenlijk moet bevatten? Check jouw pagina’s op de volgende elementen:

• Logo en bedrijfsnaam
• Naam van de pagina
• Categorieën en subcategorieën
• lokale navigatie
• “U-bent-hier” indicatoren
• Een zoekfunctie

Is er rekening gehouden met alle bovenstaande onderdelen? Dan voorkom je in de meeste gevallen verwarring voor jouw doelgroep. Op deze manier houden bezoekers altijd een positief gevoel over na hun bezoek.

100% inzicht

Vind je het lastig om jouw UX in kaart te brengen? Of heb je hier simpelweg geen tijd voor. Wij geven je graag inzicht in jouw User Experience en helpen je daarna met het optimaliseren. Kom vrijblijvend op de koffie in leiden en ontdek wat we voor jou kunnen betekenen.

Back To Top