skip to Main Content

Waarom visuele content zo belangrijk is

100% Leiden

Waarom visuele content zo belangrijk is

Dagelijks vliegen de stories, tweets en posts ons om de oren. Wij krijgen een grote hoeveelheid informatie te verwerken. Om te zorgen dat we niet gek worden van deze massa aan informatie, filtert ons brein deze informatie. Opvallend is dat visuele content, zoals foto’s, afbeeldingen en video’s, wordt onthouden. Visuele content valt dus niet alleen op tussen andere content, we nemen de informatie ook vaak beter op. In deze blog lees je meer over het belang van visuele content.

Hoe werkt ons brein?

Om het belang van visuele content zo goed mogelijk te begrijpen, zoomen we eerst in op ons brein. Dat is waar het filteren namelijk begint. Als mensen informatie te horen krijgen, herinneren ze zich daar drie dagen later nog maar 10% van. Wanneer er een relevante afbeelding bij die informatie stond, wisten mensen drie dagen later nog 65% van de boodschap te reproduceren. Veel mensen zijn visueel ingesteld en we kennen allemaal het gezegde ‘één beeld zegt meer dan duizend woorden’ wel. Dit wordt niet voor niets zo vaak gebruikt. Als je een beeld gebruikt blijft de tekst beter hangen en is de boodschap beter te begrijpen. Daarnaast breken afbeeldingen een tekst, waardoor de tekst aantrekkelijker is om te lezen.

Visuele content op social media

Visuele content is vooral erg populair op social media. Sociale media kanalen zijn er juist op ingericht om visuele content te delen en om engagement met de volgers/doelgroep te creëren. Visuele content valt op en blijft beter hangen. Daarom is het delen van visuele content op social media echt een must!

Twee feitjes over visuele content op social media:
  • Facebook campagnes met visuele content genereren 65% meer engagement dan campagnes zonder.
  • Content met visuals krijgen 94% meer views dan content met alleen maar tekst.

Visuele content & SEO

Maar niet alleen op social media is visuele content van belang. Een afbeelding maakt je blog of artikel ook aantrekkelijker. Het laat namelijk gelijk zien waar je blog of artikel over gaat. En er is nog een groot voordeel. Het inzetten van visuele content is ook gunstig voor SEO (online vindbaarheid). Google beschikt over een functie waardoor afbeeldingen vindbaar zijn in de zoekmachine. Hier moet je wel iets voor doen. Zo is het belangrijk om afbeeldingen altijd te voorzien van een alt-tekst. Met deze functie kun je de afbeelding te omschrijven. Daarnaast is het belangrijk dat de afbeelding een goede bestandsnaam heeft, want ook de bestandsnaam van de afbeelding is voor Google een aanwijzing. Kortom: Voor de SEO is het van belang om beelden te gebruiken en deze ook te voorzien van een duidelijke naam.

Kan jouw merk wel een content boost krijgen? Neem contact op! Wij denken graag met je mee hoe jouw merk visuele content beter kan inzetten.

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees nog meer over dit onderwerp

Inspiratie, tips en trends

Content Conference 2022
Hoe Maak Je Een Converterende Sales Nieuwsbrief?
Back To Top