skip to Main Content

Wat is Google Search Console en wat kan ik ermee?

Winsley van der Hooft

Ben jij benieuwd hoe jouw website scoort in de zoekmachines van Google? Dan is de tool Google Search Console iets voor jou! In deze blog leg ik uit wat Google Search Console is en welke data je er allemaal uit kunt halen. Van prestaties tot mobiele bruikbaarheid, sitemaps en meer.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console is een tool waarmee de zoekresultaten van een website binnen Google worden bijgehouden. Deze gegevens worden opgeslagen in rapporten, soortgelijk aan Google Analytics. Waar Google Analytics vooral ingaat op bezoekersgedrag, geeft Google Search Console meer informatie over de prestaties in de zoekresultaten van Google zelf.

Welke gegevens kan ik inzien met Google Search Console?

  • Prestaties: In dit rapport is te zien hoe je website presteert in de zoekresultaten van Google. Zo kun je zien hoe vaak je in de zoekresultaten voorbijkomt en hoe vaak er is doorgeklikt naar de website. Ook kun je hier de meest voorkomende landen en apparaten inzien.
  • URL-inspectie: Hier wordt een specifieke URL getest op fouten. Er komt een rapport naar boven met informatie over de dekking van de specifieke URL. Daarnaast wordt de URL ook gecontroleerd op verschillende optimalisatiemogelijkheden.
  • Dekking: In dit rapport zie je de indexstatus van alle URL’s die Google heeft bezocht of heeft geprobeerd te bezoeken. Hier staat dus een overzicht van alle pagina’s die terugkomen in de zoekresultaten van Google, maar ook welke Google niet opneemt in de zoekresultaten door eventuele fouten op de desbetreffende pagina.
  • Sitemaps: In dit rapport kun je een sitemap toevoegen, zodat Google weet welke pagina’s belangrijk zijn. Ook hier wordt aangegeven als er een probleem is met een sitemap die verholpen dient te worden.
  • Mobiele bruikbaarheid: In dit rapport wordt weergegeven welke pagina’s problemen met gebruiksgemak opleveren wanneer deze pagina’s worden bekeken op mobiel. Klik op een probleem voor meer informatie en een lijst van pagina’s waarop dat probleem van invloed is.
  • Uitgebreide resultaten: In de sectie ‘uitgebreide resultaten’ worden de uitgebreide resultaten opgenomen die Google heeft gevonden. Voor elk uitgebreid resultaat is er een afzonderlijk rapport. Onder uitgebreide resultaten verstaat Google o.a. broodkruimels, FAQ, vacatures, evenement, gegevensset, etc.
  • Handmatige acties: Controleer of er handmatige acties van toepassing zijn en bekijk de geschiedenis hiervan. Als er een handmatige acties is toegepast, dan wordt de website gedeeltelijk of niet weergegeven in de zoekresultaten.
  • Beveiligingsproblemen: In dit rapport worden beveiligingsproblemen opgenomen die ook schade aan andere kan veroorzaken. Denk hierbij aan hacks, virussen en malware infecties.
  • Verouderde tools en rapporten: In deze sectie zijn tools en rapporten opgenomen die nog niet zijn vervangen in de nieuwe versie van Google Search Console. Het Google Search Console-team werkt aan een vervangingsstrategie voor deze items. Dus deze sectie zal na verloop van tijd verdwijnen.
  • Links: In dit rapport wordt weergegeven wie het vaakst links naar de site heeft opgenomen en bekijk de pagina’s die het vaakst zijn gelinkt.

Aan de slag met Google Search Console

Kortom, het is altijd nuttig om je website toe te voegen aan Google Search Console. Je kunt bevestigen dat Google de website mag vinden en crawlen. Je ontvangt meldingen wanneer er problemen worden gevonden op de website. Zie hoe goed je scoort in de zoekresultaten, op welke zoekopdrachten je wordt gevonden en kijk welke websites linken naar jouw website. Meer weten? Neem contact op!

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Lees nog meer over dit onderwerp

Inspiratie, tips en trends

Zes Succesfactoren Voor Een Goede Website
Back To Top