Online shoppen, iedereen doet het! Het is als bedrijf dus een hele slimme zet om een goed werkende webshop te hebben en daar al jouw producten in aan te bieden. Bij het starten van een webshop komt meer kijken dan je misschien in eerste instantie denkt. Daarom deelt #TeamSupport een aantal tips over het beginnen van een webshop.
Zo begin je een webshop
Voordat we beginnen met de bouw van een webshop, moet je heel precies hebben uitgezocht welke producten in de webshop komen te staan en hier ook productfoto’s van hebben. Daarna volgt de rest:
- Zet alle productinformatie in een Excellijst zodat je in een overzicht alle informatie van ieder product hebt staan. Van productnaam en nummer tot categorie waar het product in hoort, een omschrijving en eventuele tags. Een Excellijst is voor jezelf overzichtelijk, maar deze is ook nodig om alle producten in de webshop te importeren.
- Bij het invullen van de Excellijst is het ook van belang om alvast na te denken over welke filters je wil toepassen op je webshop. Bij een interieurwebshop is bijvoorbeeld handig om te filteren op kleur, materiaal, etc.
- Denk ook na over de verzendmethodes van je bestellingen. Kunnen klanten hun bestelling alleen ophalen of wordt de bestelling verzonden? Als je kiest voor het laatste moet je rekening houden met verzendkosten. Bepaal via welke koerierdienst jij jouw bestellingen wil versturen zodat je precies weet wat de kosten hiervan zijn voor jou en wat je moet door verrekenen aan de klant.
- Om de bestelling af te rekenen moet er een betaalmethode gekoppeld zijn aan de webshop. Er zijn verschillende betaalmethodes waar je uit kan kiezen: IDEAL, PayPal of achteraf betalen. Echter, deze betaalopties komen niet standaard bij een webshop. Hier brengen deze bedrijven ook kosten voor in rekening per bestelling. Dit is op te vangen door de kosten hiervan bijvoorbeeld al mee te nemen in de prijzen van de producten.
- Komt jouw webshop misschien in aanmerking voor een keurmerk? Dan kan dat ook extra bijdragen aan een professionele en betrouwbare uitstraling.
- Zorg dat er een privacyverklaring op je webshop staat. Deze moet standaard op iedere website en webshop te vinden zijn voor de consument.
- Vergeet ten slotte de BTW niet. Zijn de producten in jouw webshop inclusief of exclusief BTW (9% of 21%)? Dit is niet per product in te stellen dus maak hier van tevoren een beslissing over.
Tip: Speciaal voor de feestdagen hebben wij een whitepaper opgesteld met een zestal tips voor jouw webshop, zeker rondom feestdagen zoals bijvoorbeeld Black Friday en Kerst.
Dit biedt 100% Leiden jou
Kortom, er komt vrij veel kijken bij het bouwen (én bijhouden) van een webshop. Wij helpen klanten met het bouwen én ontwikkelen van een webshop en zorgen ervoor dat alles naar wens is van de klant. Bij het bouwen van webshop bieden wij het volgende aan:
- Het opzetten en instellen van de webshop;
- Het ontwerp van de webshop;
- Navigatiestructuur voor optimale conversie;
- Ondersteuning bij het verzamelen van productinformatie in Excellijst;
- Het importeren van producten;
- Filters instellen;
- Ondersteuning en implementeren van betaalmodule;
- Optimaliseren van snelheid en conversie.
Extra mogelijkheden voor jouw webshop
Wanneer over alle aspecten is nagedacht en de webshop is opgezet, is het tijd om je te focussen op de optimalisatie van de webshop. Zo is het belangrijk om de webshop te koppelen aan Google, Facebook en Instagram Shopping, want zo komen klanten vanuit social media bij jouw webshop terecht. Bovendien is het bijhouden van de content in jouw webshop essentieel. Waarom? Omdat dit zorgt voor betere organische zoekresultaten. Ondersteun de organische resultaten met advertenties, voor zowel social media (social media advertising) als zoekmachines (Google Ads). Ga ook met GA4 aan de slag om alle statistieken van jouw webshop te meten en aan de hand daarvan jouw aanpak te verbeteren.
Liever samen kijken naar de het beginnen van een webshop? Laat het weten, dan plannen we een afspraak om te sparren over het beginnen (en optimaliseren) van jouw webshop.