Ga naar hoofdinhoud

Webshop verkopen stimuleren tijdens de feestdagen doe je zo!

Christine Strijbis

Het einde van het jaar is bijna in zicht en de pepernoten liggen alweer een tijdje in de winkels. Het aftellen naar de feestdagen is begonnen! Voor webshops zijn deze dagen cruciaal, in deze periode ontstaat namelijk een grote piek in het aantal verkopen. Denk hierbij aan feestdagen zoals Sinterklaas, Kerstmis en Oud en Nieuw. Maar vergeet ook zeker Black Friday, Cyber Monday en Singles Day niet. De maanden november en december zijn de perfecte maanden om je omzet een boost te geven, maar hoe pak jij dit aan? Hieronder geven wij je een aantal tips.

Zorg dat je op tijd begint

Om de verkopen te stimuleren tijdens de feestdagen is het van belang om bewustzijn te creëren bij jouw (potentiële) klanten. De ene klant kan al in de zomer bezig zijn met kijken naar sinterklaascadeaus terwijl de ander twee dagen van tevoren nog snel een cadeau in huis haalt. Door de komst van Black Friday en Cyber Monday zijn klanten bereidt om in deze dagen de meeste aankopen te doen, om zo voordeliger uit te zijn en meer over te houden voor andere cadeaus. Het is dus van groot belang dat jij zichtbaar bent op diverse kanalen bij je doelgroep. Zodat je klant aan jou webshop denkt als hij/zij een aankoop wilt doen voor de feestdagen.

Feestelijke collectie en kortingscodes

De feestdagen zijn het moment om leuke kortingsacties en collecties te lanceren die alleen in deze periode beschikbaar zijn. Wanneer een potentiële klant een product goedkoper in jouw webshop kan kopen is hij eerder geneigd het bij jou aan te schaffen dan bij de concurrent. Als je nog een stapje verder wilt gaan, dan kun jij er ook voor kiezen om tijdens de feestdagen een cadeauverpakking als optie aan te bieden. Zo maak je het de consument nog gemakkelijker.

Klanten doen ook inspiratie op voor hun eigen verlanglijstje. Door de mogelijkheid aan te bieden om een verlanglijstje te maken en te kunnen delen, maak je het de (potentiële) klant nog gemakkelijker bij jou te winkelen.

Creëer een feestelijke sfeer op jouw webshop

In de maand december word je altijd in een feeststemming gebracht in de winkelstraten. Je krijgt een gezellig en warm gevoel door alle versierde etalages, kerstbomen en lampjes. Hierdoor wordt de verkoop van de klant onbewust gestimuleerd. Zorg dat je deze sfeer ook creëert op je website door middel van een feestelijke banner en op je social mediakanalen met een feestelijke omslagfoto. Ook op andere pagina’s van je website kan je speciale acties voor de feestdagen promoten met opvallende banners en call-to-action buttons. Het is hierbij van belang dat de sfeer op alle kanalen hetzelfde en herkenbaar is.

Marketing on top

Tijdens deze drukke en cruciale dagen speelt marketing natuurlijk een grote rol. Een goede content planning kan hierbij niet missen. Als je vooraf nadenkt over de content die je op social media wilt plaatsen hoef je minder ad-hoc te werken. Tijdens de feestdagen heb jij het ook al druk genoeg met de bestellingen en heb jij geen tijd meer om over de marketing na te denken. Het is dus écht van belang om hier van tevoren goed over na te denken en het alvast in te plannen.

Verstuur een nieuwsbrief

Heb je speciale acties, kortingscodes of aanbiedingen? Dan kan je bestaande klanten het best op de hoogte stellen via een nieuwsbrief. Door hen een unieke kortingscode te sturen als een voelen zij zich extra speciaal. Door het versturen van de nieuwsbrief creëer je nieuwsgierigheid bij de e-maillezers: en zorg je voor verkeer naar jouw website toe.

Adverteren

Een laatste interessante methode om je verkopen tijdens de feestdagen te stimuleren is door middel van advertenties. Herkenbaarheid is hierbij belangrijk. Als iemand op zoek is naar Black Friday-deals, dan wil men een Black-Friday pagina aantreffen. Het is daarom verstandig om per feestdag een aparte landingspagina te maken. Dit is voor de online vindbaarheid voordelig, maar het maakt het ook een stuk gemakkelijker voor consumenten die specifiek ergens naar op zoek zijn.

Hulp nodig met het stimuleren van de verkopen tijdens de feestdagen?

Wil jij tijdens de feestdagen het maximale uit jouw verkopen halen? Dan vraagt dit om een goede voorbereiding. Wij helpen je graag. Neem vrijblijvend contact met ons op voor een passend advies.

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Back To Top