skip to Main Content

Wel of geen emoji’s gebruiken in social berichten?

Malou Maarschalk

Emojis gebruiken op social media

Maar liefst 92% van de online populatie gebruikt emoji. Emoji’s voegen non-verbale informatie toe aan een verbale boodschap. Steeds meer bedrijven en organisaties maken ook gebruik van emoji’s om de boodschap die zij willen uitdragen kracht bij te zetten. Ik leg je dan ook graag uit wat het belang van een emoji is voor het overbrengen van een boodschap en geef vijf bruikbare tips hoe je emoji in uw contentstrategie kunt implementeren.

Waarom gebruikmaken van emoji’s?

Uit onderzoek is gebleken dat ons brein hetzelfde reageert op emoji’s als op menselijke gezichten. Een emoji toevoegen aan een bericht zorgt voor genot en vermaak en zegt vaak meer dan duizend woorden. Ideaal om een boodschap op de juiste manier onder je doelgroep te krijgen.

Volgens emoji-expert Mischa Coster zoeken we de juiste emoji bij ons bericht om de boodschap die we over willen brengen kracht bij te zetten of te verduidelijken. Op deze manier wordt de kern van de boodschap benadrukt. Het doel van het toevoegen van een emoji aan een bericht is dat we iets op een subtiele manier kunnen zeggen zonder dit expliciet te hoeven uitspreken. Een emoji dient in wezen dus eigenlijk als vervanger van taal.

Tips voor het toevoegen van een emoji aan je contentstrategie

Het gebruiken van emoji’s in je contentstrategie kent veel voordelen. Ik deel de vijf belangrijkste tips voor het gebruiken van een emoji in je content, zodat je als onderneming weet hoe je hier optimaal gebruik van kunt maken.

  1. Sluit de emoji aan op je doelgroep? Hiervoor is het belangrijk om te weten wie je doelgroep precies is en deze in kaart te brengen. Wil je millenials aanspreken? Dan is het gebruik van emoji zeker aan te raden. Wil je interactie met je doelgroep? Ook dan is emoji zeer geschikt om te gebruiken. Verkeerd gebruik van emoji kan er echter voor zorgen dat je publiek kwijtraakt.
  2. Welke emoji passen bij jouw onderneming? Wanneer je doel en doelgroep vastgesteld zijn, ga je kijken naar welke emoji het best bij jouw bedrijf passen. Je kunt kiezen voor algemeen populaire emoji of gaat voor emoji die echt bij de kernwaarden en identiteit van je onderneming passen.
  3. Versterken emoji’s jouw boodschap? Je wil natuurlijk dat een emoji een bepaalde boodschap versterkt. Het feit dat emoji gemakkelijke herkenbare beelden zijn, draagt bij aan het overbrengen van betekenis en emoties bij een bericht.
  4. Als je er zeker van bent dat je emoji de boodschap verduidelijkt en versterkt, is het zaak om te kijken of de emoji juist geïnterpreteerd wordt door je doelgroep. Het inzetten van een emoji met een dubbele betekenis is hierbij een veelgemaakte fout. Emojipedia is een handige tool om te checken of de emoji wel echt betekent, wat je denkt dat de emoji betekent.
  5. Less is more! Het is belangrijk om het emoji-gebruik voor je bedrijf te doseren. Emoji’s hebben de kracht om veel te communiceren met een beetje. Om misinterpretatie tegen te gaan, is het verstandig om per bericht maximaal twee tot drie emoji’s te gebruiken. Om de werking van de emoji niet te verliezen, is het van belang dat je blijft variëren.

Toch nog wat moeite met bepalen of emoji wel of niet kunnen werken voor jouw boodschap? Neem contact op! Wij helpen je graag op weg om tot de juiste contentstrategie voor jouw onderneming te komen. Zo kun jij je focussen op andere belangrijke zaken binnen jouw bedrijf.

Ontvang tips & inspiratie in je mailbox

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Back To Top