Je website straalt de identiteit van je merk, bedrijf of organisatie uit. Dagelijks ben je druk bezig om o.a. met jouw website nieuwe klanten te werven en meer omzet te genereren, maar steek je ook genoeg tijd in het onderhoud van je website? Hoe zorg je ervoor dat je website goed draait? Wat zijn succesfactoren voor een goede website? Ik heb zes succesfactoren op een rijtje gezet!
Succesfactor 1: Een website is een gebruiksvoorwerp
Veel webdesigners denken hier anders over, want een website moet er aantrekkelijk uit zien. Toch is een website een gebruiksvoorwerp. Dat neemt niet weg dat een website best mooi mag zijn, zolang het design de functionaliteit maar ondersteunt en niet in de weg staat. De meest succesvolle websites werken gewoon snel en functioneel.
Succesfactor 2: Focus op gebruikers
Succesvolle websites focussen alle aandacht op hun gebruikers. Dat lijkt logisch, maar dat is het niet… Dagelijks kom je websites tegen die moeilijk vakjargon gebruiken of hun navigatie inrichten zoals hun organisatiestructuur. Zorg ervoor dat je weet waarom mensen naar je site komen en geef antwoord op hun vraag of behoefte. Zoeken ze puur informatie? Of willen ze een actie uitvoeren, zoals zich ergens voor inschrijven? Kortom, zorg dat je bezoeker niet hoeft na te denken. Hoe meer ze moeten nadenken, hoe groter de kans dat ze de website verlaten. En dat wil je niet!
Succesfactor 3: Test regelmatig in verschillende browsers
Nog een open deur die te vaak wordt vergeten. Een website moet gewoon werken in alle veelvoorkomende browsers (Safari, Chrome en Explorer) en op alle veelvoorkomende devices (mobiel, computer en tablet). Vooral bij formulieren en andere interactie functionaliteiten gaat dit nogal eens mis. Zonde, want als je website niet goed werkt op een iPhone of in Chrome, ben je al snel 10% van je bezoekers kwijt.
Succesfactor 4: Schrijf goede content
Goede content, zowel teksten als andere content, is essentieel voor het succes van een website. Zorg dat je teksten goed leesbaar, correct, duidelijk, interessant en goed gestructureerd zijn. Door verleidelijke content te schrijven kun je mensen aanzetten tot een aankoop. En door SEO vriendelijke teksten te schrijven kun je veel gratis bezoekers op je website krijgen. Het is een hele kunst om al die zaken in een tekst voor elkaar te krijgen en dat wordt vaak onderschat. Hulp hiervoor nodig? Schakel ons in!
Succesfactor 5: Pas (online) marketing toe
Denk hierbij o.a. aan SEO, online advertising en social media. SEO is nog steeds één van de goedkoopste manieren om aan een stabiele stroom bezoekers te komen en vormt daarmee de solide basis van je online marketing. In de basis hoeft SEO ook helemaal niet moeilijk te zijn. Als je goede content hebt, af en toe noemenswaardig bent en een modern CMS hebt, heb je al een goed begin.
Met SEO trek je organische bezoekers. Vergroot dit door betaalde advertenties in te zetten. Welke vormen van advertising werken is erg afhankelijk van het website type dat je hebt. Voor veel sites vormt search advertising, naast SEO, de basis. En soms wordt dat aangevuld met display of affiliate marketing.
Voor social media geldt dat het erg afhankelijk is van het type website of dit gebruikt kan worden. Zeker voor merken die iets maatschappelijks doen, kan het een vrij goedkope manier zijn om veel bezoek te krijgen. Mensen hebben de neiging zich te willen associëren met goede doelen en daarnaast ook met merken waar ze affiniteit mee hebben.
Succesfactor 6: Zet Google Analytics in
Voor elke website is het raadzaam om Google Analytics te installeren. Google Analytics is verreweg het beste pakket om te analyseren wat zich verder op je website afspeelt, om je marketingkanalen in de gaten te houden en om kansen voor verbetering te spotten. Google Analytics is zeer gebruiksvriendelijk, laagdrempelig en toegankelijk. Ook hier hulp bij nodig? Wij zijn al enige tijd Google Partner.
Hulp nodig voor succes?
Vind je het fijner om je website uit te besteden aan een extern bureau? Dan zijn wij er voor je. Kom een keertje langs aan de Flemingstraat 91 in Leiden of vul hier direct een contactformulier in. Bellen of mailen kan natuurlijk ook.