Ooit een groot bedrijf zonder logo gezien? Niet? Dat komt omdat zulke bedrijven niet bestaan. Een logo heeft een grote impact op hoe de klanten een merk ervaren. Goede logo’s lijken eenvoudig, maar zijn het resultaat van eindeloze tweak-sessies van deskundige ontwerpers. Zij zijn zo gedreven in het verenigen van vormen, kleuren en lay-outs dat het bedenken van een logo bijna moeiteloos lijkt. Dit is hoe wij te werk gaan als we een logo en nieuwe huisstijl voor een klant ontwikkelen!
Stap 1: verzamel design inspiratie
Kijk naar logo’s van succesvolle merken en browse op het internet. Maak een selectie en probeer je keuzes te ‘ontleden’. Een logische keuze hier is het gebruik van Pinterest. Welke vormen hebben de logo’s? Zijn ze scherp, rond of een combinatie van beiden? Is het symmetrisch? Hebben de ontwerpen witruimte of gebroken lijnen? Verzamel alle afbeeldingen waar je je tot aangetrokken voelt, of het nou andere logo’s zijn, kleurencombinaties of illustraties… Ga helemaal los!
Stap 2: kies je kleuren
Kleuren kunnen veel verschillende betekenissen hebben. De psychologie achter kleur is complex, maar om het kort te houden: Aan kleuren zijn verschillende emoties en ideeën gekoppeld.
De volgende stap is het combineren van kleuren. Om kleuren te kunnen kiezen die elkaar goed aanvullen, moet je een kijkje nemen bij het kleurenwiel.
- Complementaire kleuren: deze kleuren liggen direct tegenover elkaar in het kleurenwiel, zoals blauw en oranje. Deze twee kleuren halen het beste uit elkaar en geven een dynamische look.
- Analoge kleuren: deze kleuren liggen dicht bij elkaar op het kleurenwiel. Als je een harmonieus logo wil, is dit the way to go!
- Traidisch: triadische drie kleuren gelijkwaardig verspreid over het kleurenwiel. Deze kleuren geven een ‘fierce’ effect aan je logo.
TIP! Een van mijn favoriete online tools, is Coolors. Met deze tool kun je eenvoudig kleuren kiezen en met elkaar combineren. Met één druk op de knop krijg je weer een set nieuwe kleuren voorgeschoteld. Zie je iets wat je bevalt? Zet je favoriete kleuren ‘vast’ en voordat je het weet, heb je een mooi kleurenschema voor je logo. Ook een goede tool om wat inspiratie te krijgen!
Stap 3: kies je font(s)
Natuurlijk wil je een lettertype kiezen dat je logo aanvult. Er zijn vier soorten basislettertypen waarmee je jouw logo een unieke uitstraling geeft:
- Serif fonts: classy en high-end. Serifs hebben kleine ‘voetjes’ aan het eind van elke letter. Dit soort lettertypes werken goed met vintage, elegante of klassieke designs.
- Sans serif: modern en clean. Dit soort lettertypes hebben geen ‘voetjes’ waardoor ze er strak en eenvoudig uitzien. Dit soort lettertypes werken goed bij moderne merken.
- Script: handgeschreven look. Van elegant tot down-to-earth. Bij deze fonts is er een grote verscheidenheid aan keuzes. Gebruik dit soort fonts om je logo een meer individualistische uitstraling te geven.
- Display: een echte eyecatcher. Display fonts springen echt in het oog en zijn soms zelfs over de top.
Stap 4: en dan nu… brainstormen!
Aan de slag! Begin met schetsen, zet alles op papier. Gebruik simpele vormen. Maak gebruik van simpele vormen om meer complexere vormen te creëren. Deze techniek is een makkelijke manier om symmetrie en de juiste proportie in je design te krijgen.
Het ontwerpen van een logo is een uitdaging. Je komt waarschijnlijk met meer slechte ideeën dan goede, maar laat je niet uit het veld slaan! Buiten je comfortzone stappen kan helpen om te ontwerpen als een professional! Toch nog wat hulp nodig? Wij staan voor je klaar en denken graag met je mee!