Bij het ene Instagram account staat een uitgebreid verhaal in de bio, bij het andere account staat helemaal niks of misschien een vage quote. Een Instagram bio is belangrijk. Maar wat is dat eigenlijk precies? Waar is het goed voor? En hoe maak je met je bio een verpletterende indruk op een toekomstige volger? Ik vertel je er graag meer over.
Wat is een Instagram bio?
Instagram bio is de afkorting voor Instagram biografie. Dat is het inleidende verhaal aan het begin van jouw Instagram pagina. Hierin vertel je wat je doet, wie je bent en wat mensen op jouw pagina kunnen vinden. Ik noem het ook wel een ieniemienie pitch. In 150 tekens moet jij de aandacht trekken, je verhaal doen en ook nog eens mensen overtuigen om jou te volgen. Best een uitdaging.
Tips voor een pakkende Instagram bio
Een goede bio op jouw Instagram pagina is van belang omdat het de eerste indruk is. En een eerste indruk maak je maar één keer. Binnen enkele seconden maken volgers de keuze of ze jou wel of niet gaan volgen. Zorg dus voor een Instagram bio die on-point is en dat begint bij de juiste manier van invullen.
Tip 1: De titel
De titel van jouw Instagram pagina staat direct onder de profielfoto. Dit kan jouw bedrijfsnaam zijn of je bedrijfsnaam aangevuld met wat keywords. Dit zijn keywords die jouw bedrijf het allerbeste omschrijven. Bijvoorbeeld: 100% Leiden | Online Communicatiebureau. Als je keywords toevoegt aan je titel en volgers zoeken op deze termen, dan stelt Instagram jouw account als ‘suggested user’ voor.
Tip 2: Het middenstuk
In het middenstuk leg je uit waarom volgers jou moeten volgen. Wat heb jij jouw ideale volgers te bieden? Of wat is de toegevoegde waarde van jouw bedrijf? En wat voor content ga je delen op jouw Instagram pagina? Vertel het kort en bondig. Bijvoorbeeld: Maak jouw merk online zichtbaar & vindbaar. Online branding. Social media. Websites. Online marketing.
Tip 3: Call-to-action
Wat wil je dat volgers doen na het lezen van jouw bio? Juist. Dat ze jou gaan volgen. Vertel ze wat ze moeten doen door een call-to-action in jouw bio te verwerken. Bijvoorbeeld: Alles volgen over online branding, social media, websites en online marketing? Dat doe je hier.
Tip 4: Contact- en adresgegevens
Heel belangrijk om te verwerken in je bio zijn je contact- en adresgegevens. Bij een Instagram bedrijfsaccount kan je deze gegevens makkelijk invullen. Als je dit hebt gedaan verschijnt jouw locatie onderaan je Instagram bio. Als volgers dan op de locatie klikken wordt deze weergegeven op de kaart. Daarnaast verschijnt er een contactbutton waardoor volgers direct kunnen mailen of bellen met jouw bedrijf.
Tip 5: websitelink
Uiteraard mag de link naar jouw website niet ontbreken. Wil je volgers naar je website leiden? Ook hier geldt: ‘uniek zijn is the key to succes’. Dus verwijs ook echt naar je website. Bijvoorbeeld door: 100% meer online zichtbaarheid? ↓ (gevolgd door de link).
Tip 6: Het oog wil ook wat
Nu heb je alle tips gekregen over hoe je jouw bio op de juiste manier inricht en met welke informatie. En nu wil je natuurlijk ook dat volgers jouw bio gaan lezen en/of een actie ondernemen. Dat doe je door jouw bio een uniek uiterlijk te geven en ervoor te zorgen dat het overzichtelijk én netjes eruitziet.
Tip 7: Zet alles netjes onder elkaar
Niets is zo storend als een Instagram bio waar alle tekst aan een stuk door naast elkaar staat. Dat maakt het rommelig en onoverzichtelijk. Zet dus de tekst netjes onder elkaar. Dit kan je gemakkelijk doen door eerst in je notities de bio te schrijven en het hierna eenvoudig te knippen en plakken.
Tip 8: Gebruik emoticons
Wil je een Instagram bio herkenbaar en gestructureerd maken? Gebruik dan emoticons. Het is een mooie manier om de aandacht te trekken. Aangeven waar je bedrijf is gevestigd? Dan kan je hier gebruikmaken van een Pin-emoticon: 📍 Is jouw bedrijf duurzaam? Gebruik dan bijvoorbeeld een plant-emoticon: 🌱
Klaar om jouw Instagram bio te upgraden?
Met deze tips moet het lukken om binnen no-time een Instagram bio tevoorschijn te toveren die ‘on-point’ is. Onthoud vooral; wees uniek, dan komt het 100% goed.